Med en satsning på över 11 miljarder kronor årligen stärks de yrkesaktivas möjlighet att ställa om och utbilda sig. Det skriver ministrarna Eva Nordmark och Anna Ekström tillsammans med IF Metalls ordförande Marie Nilsson.
Maria Axinge, legitimerad gymnasielärare i svenska och historia och skrivhandledare vid Örebro universitet, leder Skolportens digitala kurs om akademiskt skrivande. I den här kursen får du som handleder gymnasiearbetet handfasta verktyg för att lotsa eleverna genom den akademiska skrivprocessen.
Skolinspektionen har granskat kvaliteten i arbetet med lärares kompetensutveckling i syfte att höja kvaliteten i undervisningen som genomförs på gymnasieskolor och kommunala vuxenutbildningar. Granskningen inkluderar både arbetet på skolorna och hur huvudmännen stödjer och främjar kompetensutvecklingsarbetet. (pdf)
Många skolor och huvudmän behöver utveckla sitt arbete med lärares kompetensutveckling. Oftast handlar det om att skolorna inte sätter tydliga mål för kompetensutvecklingen eller utvärderar de insatser som genomförs och huvudmannen ger inte ett tillräckligt stöd i arbetet.
Fem partier vil indføre en psykologfaglig uddannelse for lærere, men det skal fortsat være forbeholdt for akademiske psykologer at få autorisation. Det vil gøre det svært for lærere fra uddannelsen at blive taget alvorligt, advarer børnepsykolog Rasmus Alenkær.
Utbildningsminister Anna Ekström (S) kallar det nya omställningspaketet för den största trygghets- och frihetsreformen på arbetsmarknaden i modern tid. Här svarar hon på KA:s frågor.
Under lärarutbildningen frågade jag på ett seminarium “men finns fritidshemmets uppdrag med i rektorsutbildningen?”. Till svar fick jag nej. Va? NEJ! Hela rummet blev tyst en stund. “Jaha! Det är ju det som är problemet” , tänkte jag, skriver Sofia Grimm, lärare i fritidshem och utvecklingsledare.
I höst startar ett nytt masterprogram i pedagogik för yrkeslärare. "Det är värdefullt att den här gruppen för första gången får chansen att utbilda sig på avancerad nivå," säger Martin Lundberg, projektledare vid Linköpings universitet.