Studiematerial och tillfällen till fortbildning i programmering finns. Flaskhalsen är tid och den är det bara skolhuvudmännen som kan skapa för sina lärare, menar Johan Falk, undervisningsråd på Skolverket.
Att planera och undervisa enligt dubbla läroplaner är en utmaning. SPSM har tagit fram ett studiepaket med stöd till skolor där särskoleelever undervisas i grundskoleklass.
Åtta av tio lärare som deltagit i kompetensutveckling i Europa via Erasmus+ har fått kunskaper som är användbara i deras dagliga arbete. Nio av tio är nöjda med sina erfarenheter och skulle vilja delta igen. Det framgår i en ny rapport från Universitets- och högskolerådet (UHR).
Skolan står inför stora utmaningar när det kommer till elevernas kunskapsnivåer och hur de rustas för en skiftande arbetsmarknad. Med nya satsningar på en stabil it-infrastruktur och kompetensutveckling vill Caroline Andersson, verksamhetschef för grundskolan i Mjölby, lyfta resultatet i skolorna.
Jenny Samuelsson, logoped på DART och doktorand vid Göteborgs universitet, ska tala om digitala verktyg i särskolans läsundervisning på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskolan.
I två rapporter radar Skolverket upp problem som hindrar Lärarlyftet från att bli det motgift till lärarbristen det är avsett att vara. "Vi ser allvarligt på detta", säger Anders Duvkär på Skolverket.
I denna promemoria föreslås att ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare ska inrättas med syftet stärka skolprofessionerna, höja kvaliteten på utbildningen och öka skolprofessionernas attraktionskraft (pdf).
Inrättandet av ett professionsprogram är en långsiktig insats för att fortsätta förbättra kunskapsresultaten och göra skolprofessionerna mer attraktiva. Det är viktigt, inte minst för att få fler utbildade lärare, säger utbildningsminister Anna Ekström i ett pressmeddelande från Utbildningsdepartementet.
Regeringens förslag om ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare inrättas är välkommet, menar Lärarförbundet i ett pressmeddelande. Professionen behöver goda möjligheter till professionell utveckling och ämnesfördjupning, säger Robert Fahlgren, Lärarförbundets andre vice ordförande.