Sparsörskolan i Borås har tagit det kollegiala lärandet ett steg längre. Med öppna lektioner inför kollegorna kan lärare närstudera vad som fungerar i undervisningen.
I mitten av augusti blir det nystart för naturbruksutbildningen i Dingle, efter regionens nedläggning. Inför terminsstarten har man precis tillräckligt många elever för att verksamheten ska gå runt.
I Huddinge kommun samarbetar lärarna i idrott och hälsa för att få en enhetlig syn på bland annat progression. "Det finns en oerhörd kraft i det kollegiala lärandet", säger Robert Nygren, kommunövergripande förstelärare i ämnet.
Jag har haft en jätterolig lektion i veckan: experiment med muffins! Det var Anna som hade hittat den och låtit sina elever testa jämförande bakning, säger Frida Persson entusiastiskt.
Vill du få kollegialt lärande att bli mer än bara prat? Delaktighet, tillit och en gemensam bild av vad som behöver förbättras är några förutsättningar för att det ska hända, skriver Peter Fowelin är lärare, organisationskonsult och skribent med inriktning på ledarskapsfrågor.
Linköping har skapat sin egen form med regelbundna “insynsbesök” på skolorna. Med kollegor från andra skolor och någon från förvaltningen, ägnar man i mindre team en dag åt intervjuer (även av elever), lektionsbesök och samtal. Dagen efter är det återkoppling med fokus på att utveckla styrkor men även att peka ut frågetecken.
Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik, forskar om matematiklyftets stödmaterial och har stor erfarenhet av kollegialt lärande. Men han kallar det hellre kollegiala samtal för praktikutveckling.
Från föregångare till sorgebarn – Sveriges ras i skolvärldens internationella liga har väckt såväl bestörtning som intresse. Professor Andy Hargreaves finner en orsak i bristande kollegialt lärande och presenterar tio förslag till åtgärder.
Auskultationer, checkpoints och lärandeteam. På IT-gymnasiet i Örebro arbetar man på olika sätt med kollegialt lärande, som en del i ett långsiktigt utvecklingsprojekt.
Kollegialt lärande sprids som ett evangelium i svensk skola. Och det är utmärkt när det fungerar, men det kräver mer än ett ytligt utbyte av råd och stöd.
När OECD pekar på att vi måste utveckla det kollegiala lärandet på skolorna handlar det om att förändra skolkulturen. Jag tror att kollegialt lärande är en huvudnyckel till lösningen på våra skolproblem, men då måste hela skolorganisationen göra sitt, skriver Karin Berg i en krönika.
SETTdate startade 2014 som en Facebook-grupp och en möjlighet för besökare att skapa kontakt och dela erfarenheter innan, under och efter SETT. Gruppen finns kvar på Facebook men nu flyttar den även ut i det fysiska rummet på SETT2015 14-16 april.