Antalet svenska barn och unga som är födda i andra länder, eller som har föräldrar som är födda utanför Sverige, har ökat kraftigt de senaste decennierna. En parallell utveckling under denna tid är att såväl skolor som bostadsområden har blivit alltmer etniskt segregerade.
Varken betyg eller integration förbättrades när man stängde högstadiet i socialt utsatta Vivalla i Örebro. Nu står Frälsegårdsskolan och delar av Kronan i Trollhättan inför samma stängning.
Delar av Kronan stängs, och eleverna ska spridas ut på andra skolor i Trollhättan. Nu har de första eleverna från Kronan testat på att ta bussen till sin nya skolor, och de har även haft digitala möten med sina blivande klasskompisar.
Vi är stolta över att språkkravet för medborgarskap nu ska genomföras. Men det räcker inte. För att kravet ska fungera som ett incitament till integration måste också modellen för SFI-undervisning förändras och sätta kvalitet i fokus, skriver Robert Hannah (L).
Enligt studien "En skola i integration – Lärdomar från Örebro kommuns arbete med styrd skolintegration" som följt upp hur det gått för eleverna, så sänktes skolresultaten i stället och integrationen ökade inte. Hör Andreas Bergh, Örebro universitet, och som är en av fyra forskare som står bakom den här studien. (webb-radio)
Trots att syftet med att lägga ner Vivallaskolans högstadium var att bryta skolsegregationen och höja måluppfyllnaden har det inte blivit så. Det visar en ny forskningsrapport som släpptes på måndagen. "Framför allt så borde vi stärkt upp mycket mer när man tog emot de här eleverna", säger kommunalrådet Marlene Jörhag (KD).
När grundskolan i utsatta området Vivalla stängdes var syftet att eleverna skulle höja sina resultat och integreras i skolorna de flyttades till. Den målbilden misslyckades, enligt en ny studie.
Få föräldrar vill låta sina barn gå i skolor där det är mycket ”kaos”, där ingen talar svenska, där lärarna håller på att tappa kontrollen, skriver Malcom Kyeyune i en krönika.
Aarhus Kommune sender børnene med bus til andre skoledistrikter, fordi kommunen vil undgå, at børnenes lokale skoler kommer ind i en skæv udvikling, hvor ressourcestærke forældre tager deres børn ud. Det er tidligere endt med så dårligt fungerende skoler, at de måtte lukke.
Jämlikhetsidealet har tappats bort i den svenska skolan. Föräldrarna behöver få klart för sig vad som gäller i Sverige, vad samhället kräver av dem. Det vore också en integrationsinsats, skriver DN på ledarplats.