Studien ska vara ett bevis för att bussning fungerar, men inte ens det går att fastställa. Samtidigt slår man på stora trumman att bussning inte är farligt. Att bussning är en lösning på integrationen, skriver Lovisa Lanryd, Timbro.
Det går att riva barriärerna mellan olika skolor på en ort och ge alla elever – oavsett bakgrund – en bättre chans att lyckas. Men det krävs övertygade rektorer, skickliga lärare – och uthållighet, visar en ny studie.
Vad händer när familjer som flyttat bort från sociala problem uppmanas spela en aktiv roll för att bättre på det språkliga underskottet i vissa skolor, skriver GP på ledarplats.
När vi var nya i Sverige upplevde vi oro, stress och utanförskap - känslor som vi tvingades hantera på egen hand. Något som vi vet hade kunnat göra stor skillnad är mer stöttning i skolan, skriver flera samtalsledare i Rädda Barnens ungdomsförbund.
När SvD besökte Nykvarn i samband med valet 1998 skildrade reportern platsen så här: ”De tre skolorna har knappt någon hemspråksundervisning eftersom få invandrare finns – och detta i den annars så invandrartäta Södertälje kommun.” Och just barnargumentet – att folk undviker invandrartäta områden för barnens skull – syns även i forskningen.
På 1980-talet var det ganska nytt med elever som hade rötter i andra länder.Karin Grettve Hjorth och Ulla Bric utvecklade ett nytt sätt att arbeta med integration i skolan, och nu har Ulla Bric gett ut en bok om hur de jobbade. På releasefesten berättade en nu vuxen elev hur arbetssättet kom att påverka hennes…
Jämförelsen pekar på att det inte räcker med att blanda elever för att förbättra resultaten utan att en skola måste kunna ställa krav på uppförande och studieansträngning, skriver Inger Enkvist på ledarplats.
Med Liberalerna i regeringen sätts utbildning i centrum för arbetsmarknadspolitiken. Det börjar med att få skolan att återgå till grunderna med studiero, kunskapsfokus och tidiga insatser i klassrummet, skriver arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L).
Högstadieelever från utsatta Vivalla spreds till skolor i andra områden för att förbättra integrationen. Men utfallet blev en besvikelse: skolk, stök och sjunkande skolresultat, skriver Inger Enkvist på ledarplats.
Med disciplin, högt ställda förväntningar och ”tough love” bestämde sig rektor Damian Brunker för att vända utvecklingen på Internationella engelska skolan i utsatta område i Eskilstuna. Men hur gör man när öppen knarkhandel sker på skolgården, gängen äger gatan utanför och bara två föräldrar dyker upp på föräldramötet? (webbradio)