I takt med att allt fler människor och familjer söker asyl i Sverige, ökar trycket på förskolan. Att känna sig trygg och förstådd vid inskolningen av sitt barn borde vara en självklarhet, men så är inte fallet för dem som inte förstår det svenska språket. Kommunerna måste ta sitt ansvar, börja utbilda och anställa språkassistenter…
De kallar sig för Team 3 och projektet handlar om vänskap och fotboll. Integrationsprojektet har pågått sedan förra hösten och har uppskattats både av föräldrar och elever. "Det spelar ingen roll att man har olika hudfärg. Alla får vara med, oavsett hur man ser ut – för det är inget som räknas", säger eleven Mhamad…
Det som krävs för att barnen ska få en bra tillvaro i skolan och kunna hantera möten med olika kulturer är i grunden en fråga om lärares möjligheter att undervisa etiskt, skriver forskaren Marita Cronqvist.
6 av de 74,5 miljoner kronor som Söderhamns kommun fått som ett riktat bidrag till integration ska gå till förskolan. I första hand tänker man satsa på språkassistenter.
Killar ska få simundervisning för sig, tjejerna för sig. Så blir det i början för nyanlända flyktingar som går på Olympiaskolan. Tonka Frodlund, tung socialdemokrat, reagerar kraftigt på det: Jag blir bara ledsen. Nej förresten, jag blir fly förbannad!
Skolan skulle kunna vara den institution som tog hand om de unga nyanlända och integrerade dem i samhället, skriver Christer Fritzell, professor em i pedagogik.
Varje dag hoppar Rita Nassar, 15, på skolbussen i Alby – för att åka till arabiska klassen i villaområdet i Tullinge. Resan är en del av Botkyrkas arbete för att öka förståelsen mellan svenska och nyanlända elever.
”Bussa nyanlända elever till andra skolor”, sa alliansen i Trollhättan. ”Diskriminering!” sa SD. ”Bättre med mer resurser i de invandrartäta skolorna”, sa V.