I somras drog Skolinspektionen in tillståndet för Elma school i Rågsved med motiveringen att ägaren inte är lämplig att driva skola. Då överklagade ägaren och begärde att beslut skulle ”inhiberas” i väntan på att Förvaltningsrätten tar upp målet. Det gör att skolan fortsätter som vanligt och rekryterar nya elever.
Nära tre av fyra skolor får underkänt för sin undervisning i svenska som andraspråk. Det visar Skolinspektionens granskning. "Hela svenskämnet måste göras om", säger Anna Kaya, SVA-lärare och samverkansstrateg på Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
En granskning som Skolinspektionen har gjort av ämnet svenska som andraspråk på 30 av landets skolor visar bland annat att majoriteten av skolorna inte gjorde någon fullständig bedömning av elevens behov av att läsa ämnet när de kommer upp till högstadiet.
På många skolor görs ingen bedömning av vilka elever som är i behov av undervisning i svenska som andraspråk. Det visar en ny granskning från Skolinspektionen. "Det är så många elever som far illa", säger Anna Kaya vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Skolinspektionen har fått in drygt 40 protestmejl från upprörda elever, föräldrar och lärare på Safirskolan i Göteborg. En oro är att elever som tvingas byta skola riskerar sämre betyg.
Bedömningen av elevers behov av svenska som andraspråk behöver utvecklas. Andraspråksperspektivet i ämnet behöver också stärkas. Detta visar en ny granskning från Skolinspektionen.
Rapporten redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning med inriktning mot skolhuvudmäns och skolors insatser för undervisning i svenska som andraspråk i årskurs 7–9. Iakttagelserna och slutsatserna gäller de 24 skolhuvudmän och 30 skolor som har granskats och avser därmed inte att ge en nationell bild av förhållandena. (pdf)
Särskilt stöd. Sambedömning. Stöd till nya lärare. På alla dessa områden riskerar arbetet att stanna upp i skolor som byter rektor ofta. Det visar Skolinspektionens nya granskning.
This evaluation report investigates why some schools that have previously delivered a low standard of education for long periods of time have managed to sustainably improve and others have not. It examines the role of school improvement initiatives and intervention in this process. (pdf)