Skolinspektionen kritiserar Engelska skolan i Huskvarna för ett belöningssystem som innebär att endast de elever som skött sig får åka med på skolresan.
Sedan en anmälan om att en elev kränkts på Torpshammars skola i Ånge inkommit har Skolinspektionen granskat skolan. Nu har domen kommit mot skolan som måste förbättra sitt arbete mot kränkningar.
En kristen friskola i Örkelljunga har anmälts till skolinspektionen. En flicka på skolan har hållits gömd av sin mamma. Pappan vill få utrett varför skolan inte kontrollerat att han ensam är flickans vårdnadshavare.
Skoldebatten fortsätter efter Skolinspektionens dystra rapport till regeringen i fredags. Där framkom att 12 procent av eleverna lämnar grundskolan utan behörighet till något av gymnasieskolans nationella program (webb-radio).
Alla elever får inte det stöd som de har rätt till för att klara kunskapsmålen, konstaterar Skolinspektionen i sin årsrapport. Men rapporten visar också att tillsynen leder till förbättringsåtgärder.
Skolinspektionens årliga rapport över läget i landets grundskolor präglas av uppgivenhet. I rapporten framkommer hur lärare, rektorer och kommunpolitiker anpassar sig och hur de skruvar ner förväntningarna på skolor som förväntas ge ett dåligt resultat, skriver Borås Tidning på ledarplats.
Utemiljön vid förskolan Treklövern i Hagfors är torftig och delvis farlig. Det påpekar Rädda Barnen i en skrivelse till barn- och bildningsutskottets ordförande Anna-Greta Johansson.
Skolinspektionen varnar för att många svenska skolor har för lågt ställda förväntningar på elever. En haverikommission, och ett samarbete över partigränserna, måste till för att bringa reda i den svenska skolan.
– Skolans uppdrag är att skapa så goda livschanser som möjligt för alla elever. Det är en stor utmaning, men borde inte vara omöjligt. Avgörande är skolans tilltro till sin egen förmåga att lyfta varenda elev, säger Ann-Marie Begler, generaldirektör, Skolinspektionen.
Skolinspektionens årsrapport ger en mörk bild av hur det ser ut i våra skolor. Ett övergripande problem tycks vara tilltron till andra, men också till sig själv. Detta är ett genomgående tema hos allt och alla, från ansvariga politiker, rektorer, lärare och slutligen även eleverna, skriver Dag Gustavsson på ledarplats.