Trots satsningar på skolan lämnar v ar femte elev den kommunala grundskolan i Uddevalla utan godkända betyg i alla ämnen. Ansvariga politiker och förvaltningen måste nu ta reda på vilka ytterligare åtgärder som krävs för att förbättra kunskapsresultaten.
Ett barn på en förskola i Karlstad utsattes för sexuella trakasserier av ett annat barn. Nu riktar Skolinspektionen kritik mot kommunen, uppger TV4 Värmland.
En skola, Språkskolan, i Haparanda har mycket goda kunskapsresultat, medan resultaten är betydligt sämre på kommunens övriga grundskolor. Ansvariga för skolan måste därför analysera skillnaderna och ta reda på vilka utvecklingsinsatser som krävs för att alla elever på kommunens skolor ska få lika goda förutsättningar att nå kunskapskraven.
Många elever i Härnösands kommunala grundskolor når inte målen för utbildningen och det finns stora skillnader i kunskapsresultat mellan pojkar och flickor. Ändå följer ansvariga för skolan inte upp resultaten i tillräcklig grad.
Många elever i den kommunala skolan i Båstad når goda studieresultat. Det ger skolansvariga ett bra utgångsläge för att ge alla elever lika goda förutsättningar att nå målen för utbildningen. Ett viktigt steg är att förbättra analysen av kunskapsresultaten.
Ansvariga för den kommunala skolan i Ludvika har inte lyckats skapa en likvärdig utbildning för alla elever. De måste nu ta reda på vad som krävs för att ge alla elever samma goda förutsättningar att nå målen i skolan. Det konstaterar Skolinspektionen i ett beslut idag.
Många elever i Söderköpings kommunala skolor når inte kunskapskraven i alla ämnen. Ansvariga för skolan behöver därför säkra att alla elever, både pojkar och flickor, får den utbildning och det stöd de har rätt till. Det konstaterar Skolinspektionen i ett beslut idag.
Föräldrar till ett barn på en skola i Spånga har anmält till Skolinspektionen att barnen i fritidsverksamheten behandlas kränkande. ”Barn som gör något som inte passar de vuxna får sitta vid det så kallade skambordet”, skriver de i anmälan.
Ge Skolinspektionen befogenhet och resurser att ta över skolorna som fungerar som sämst och driva dem i egen regi under en period, skriver Nima Sanandaji och Stefan Fölster.