Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Inspektion"

Visar sida 103 av 240

Likvärdighetsproblem i förskolan tydliga efter tre års granskning

2018-02-16
Det finns betydande kvalitetsskillnader i förskolans pedagogiska uppdrag vilket är ett likvärdighetsproblem. För högre kvalitet behövs både styrning och pedagogisk ledning som tydligare tar ett grepp om helheten i förskolans uppdrag – såväl lärande som omsorg. Det är en av slutsatserna när vi lämnar vår slutrapport om förskolan.

"Förskolan ger inte barn samma chanser till lärande"

2018-02-16
Sverige har på många sätt en bra förskola, men den är inte likvärdig. Kvalitetsskillnaderna kan inte kopplas till särskilda geografiska mönster eller till socioekonomisk nivå. Skolinspektionens bedömning är istället att de till stor del bottnar i hur styrning, ledarskap och dialog fungerar i praktiken, skriver Helén Ängmo, generaldirektör för Skolinspektionen.
1102103104240