Hur kan skolor lyckas med inkludering? På Rannebergsskolan i Angered har man anställt inkluderingspedagogen Lena Ekstrand. Hennes uppgift är att få alla att känna sig inkluderade.
Kommunen agerade inte fel när en autistisk Trollhättepojke nekades plats i särskola. Det hävdar Vänersborgs tingsrätt och avslår föräldrarnas miljonkrav för sonens förlorade skolgång. Istället ska eleven betala motpartens rättegångskostnader.
KD:s Annika Eclund tycker att alltför stort fokus på utredningar och inkludering i skolan leder till att barnens individuella behov glöms bort. Nu vill hon se en lagändring.
Till förmån för den inkluderande pedagogiken – uteblir elevers, föräldrars och pedagogers möjlighet att bli hörda. För när människor inte får gehör, inte får respons eller upplever att någon lyssnar, ja, då blir de som en tickande bomb. Det skriver Annica Andersson, utbildningskonsult och skribent.
Ibland är det nödvändigt med exkluderande lösningar för elever i behov av särskilt stöd. För många elever innebär det en positiv förändring att gå i särskild undervisningsgrupp, visar Skolinspektionens granskning.
I Tyresö har de kommunala skolorna skrotat små specialklasser. De undviker också att skicka elever med särskilda behov till andra kommuner och kallar synsättet ”En skola för var och en”. Deras nya arbetssätt är så intressant att forskare under tre år riktar blickarna mot kommunen.
Inkludering och ökade kunskapskrav ska genomföras samtidigt i skolan. Och där ligger också roten till det kanske största problemet när vi letar efter orsaker till krisen i den svenska skolan, skriver gymnasieläraren AnnKristin Allvin i Uddevalla.
Lagförslaget om att bristande tillgänglighet i alla skolformer ska klassas som en form av diskriminering sänder en viktig signal. Nu måste arbetet för en tillgänglig skola tas på allvar, skriver Greger Bååth, Specialpedagogiska skolmyndigheten, m.fl.
- I grunden handlar det om att fånga elever som behöver extrastöd men som för den sakens skull inte måste vara diagnosticerade. Det kan till exempel röra sig om elever med längre inlärningsperioder, säger yrkesläraren Catarina Bengtsson.