Träning, rörelse och lek måste integreras mer i vår vardag. Även om skolan inte ska ha allt ansvar så är det där våra barn vistas en stor del av sin tid. Därför är det sannolikt bäst att börja försöka förändra saker och ting där, skriver sjukgymnasten Jacob Gudiol.
"Vi måste klimatkompensera dataspelande med rörelse". Det säger Kalle Zackari Wahlström som försöker komma tillrätta med ungas stillasittande i nya tv-serien ”Gympaläraren”. åller på med sånt är det viktigt att kompensera med rörelse, ungefär som man klimatkompenserar när man flyger, säger Kalle Zackari Wahlström.
Många barn klarar inte kraven i simning för att få betyg i ämnet idrott och hälsa i sexan. Och det gäller framför allt barn till lågutbildade och barn som kommit till Sverige senare, efter skolstart. Men det finns skolor som aktivt ser till att alla barn får simma, redan från förskoleklass.
Visste du att svenska barn får mindre idrott i skolan än barn i många andra EU-länder? Och att elever som har idrott varje dag får bättre betyg? Se SVT Nyheters video om skolidrotten – här får du fem fakta på 60 sekunder.
Sverige ett av de länder i Europa som har minst idrottstimmar i skolan. Kritiker menar att idrottsämnet inte prioriteras. – Alla elever borde få mer idrott, gärna dubbelt så många timmar, säger Malin Lossman, idrottslärare på Tyresö skola.
Många barn klarar inte kraven i simning för att få betyg i ämnet idrott och hälsa i sexan. Och det gäller framför allt barn till lågutbildade och barn som kommit till Sverige senare, efter skolstart. Men det finns skolor som aktivt ser till att alla barn får simma, redan från förskoleklass.
Många niondeklassare vet vad de ska göra för att må bra – men en del lyckas ändå inte leva så. Därför bör hälsoundervisningen se olika ut för olika elever, menar idrottsläraren Annika Ahlberg.
Daglig pulsträning tränar inte bara hjärtat. Forskning visar att det också är bra för hjärnan. På Vammarskolan har det lett till att fler elever får godkända betyg.
Skolan har möjlighet att använda alla sina resurser, såväl lärare som fritidspersonal, med idrottspedagogerna som inspiratörer för att skapa fler aktiva möten tillsammans med eleverna genom samarbete över ämnesgränserna.