Mer statlig inblandning. Det vill Miia Austa, kommunombud Lärarnas Riksförbund i Norrköping, ha i skolorna för att klara problemen och de utmaningar skolan står inför.
Stora satsningar måste göras och det är viktigt att kommunerna och andra huvudmän nu använder de pengar som staten avsatt på ett sätt som förstärker läraryrkets attraktivitet och gör att fler elever når målen, skriver Bo Jansson, LR, och Gustav Fridolin (MP), utbildningsminister.
Bo Jansson låter ideologiska skygglappar dölja verkliga framgångar. Möjligheten till undervisning på entreprenad behöver utökas i stället för att minska även i grund- och gymnasieskolan för att fler elever ska få tillgång till utbildade lärare, skriver Ulla Hamilton och Li Jansson.
Det svenska skolsystemet har gått från att ha varit ett internationellt föredöme för likvärdighet till att bli ett avskräckande exempel på hur ett skolsystem kan vanvårdas. Det skriver Isak Skogstad, Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening, och Christer Nylander, riksdagsledamot (FP).
Istället för att sitta på läktaren och se på när andra agerar måste kommunalråden nu ta ansvar för skolans styrning, skriver Gunnar Iselau , fd undervisningsråd.
Regeringen försöker med fack och arbetsgivare vaska fram en metod som ska garantera att deras tre årliga miljarder verkligen går till höjda lärarlöner. Skolstrategen och debattören Per Kornhall tycker att de börjar i fel ände.
Den som vill starta friskola eller privat omsorgsverksamhet ska inte få tillstånd om det saknas kompetens och pengar för långsiktig finansiering. Kraven kommer från ägarprövningsutredningen som presenteras i dag.
Samhället har för dålig koll på skolägare, det ansåg politiker i alla läger redan 2010. Då hade ett stort antal skolor bytt ägare på kort tid, helt utan kontroll av de nya ägarna.
Det kan inte anses vara någon ovillkorlig rättighet att driva företag inom välfärdssektorn och ta del av offentliga medel. Det skriver den särskilda utredaren Cristina Eriksson Stephanson i dag då den så kallade Ägarprövningsutredningen presenteras.