Många högskolestudenter med dyslexi och dyskalkyli behöver mer och bättre pedagogiskt stöd under sina studier. Det visar vår enkät som 81 studenter svarat på.
Universitetsstyrelsen förslår Malin Broberg som ny rektor för Göteborgs universitet. "Det känns otroligt spännande och hedrande. Omtumlande och lite läskigt", säger hon.
Tretton lärarrepresentanter riktade hård kritik mot rekryteringsprocessen för en ny rektor på Göteborgs universitet. De krävde att den görs om från början – något som inte kommer att ske. Men däremot lovar nu styrelseordföranden att se över rutinerna framåt, enligt Dagens Nyheter.
Igår tog regeringen beslut om ett nytt initiativ: landets expertmyndighet kommer att granska förekomsten av cancelkultur och hur svenska lärosäten främjar enskilda forskares akademiska frihet, skriver Mats Persson (L).
De som har nära till ett universitet och föräldrar som läst vidare är mer benägna att studera på högskola. Dessa faktorer bidrar till att det är stora skillnader mellan kommuner gällande hur många som söker till högskola. Men olikheterna är också stora när det kommer till hur länge man väntar med att söka högre utbildning.
Utvecklingen av AI-chattfunktioner som ChatGPT kan öka risken för fusk, enligt Uppsala universitet. Därför arbetar man på en plan för hur man ska förhålla sig till teknikens utveckling.
Det är Dagens Nyheter som avslöjat att kinesiska doktorander på svenska universitet, däribland Uppsala universitet, har långtgående avtal med kinesiska regeringen. Enligt prorektor Coco Norén drog Uppsala Universitet öronen åt sig sedan Lunds universitet slagit larm och har därefter successivt fasat ut doktoranderna.
Sedan AI-roboten Chat GTP lanserades i slutet av november i fjol har diskussionen till stor del handlat om risken för fusk på svenska lärosäten. På institutionen för informatik i Lund ser man det som en överlevnadsåtgärd att redan i vår i stället börja utbilda studenterna i hur man kan använda boten.
Undervisnings- och kulturministeriet har publicerat den första Bildningsöversikten, som ger en helhetsbild av utvecklingen inom ministeriets förvaltningsområde under de senaste årtiondena. Den senaste perioden som inleddes på 1990-talet kännetecknas av att inlärningsresultaten har försämrats, utvecklingen av finländarnas utbildningsnivå har avstannat och de offentliga bildningsinsatserna långsamt har minskat.