Efter den massiva kritiken – nu backar Skolverket. Förslaget att stryka antikens historia ur kursplanen för historia i grundskolan dras tillbaka. "Reaktionerna har varit många, men dem vi lyssnar på är främst lärare i historia", säger Anna Westerholm vid Skolverket.
I det förslag till förändrad kursplan i historia som Skolverket gick ut med på remiss den 25 september är antiken borttagen. Skolverket kan konstatera att det saknas stöd för vårt förslag och därför kan vi redan nu, innan remisstiden gått ut, slå fast att antiken kommer att finnas kvar i grundskolans kursplan i historia.
Lägg fler timmar på historieundervisningen i grundskolan och på gymnasiet. Skolverkets förslag att slopa antiken beror på många års nedskärningar av ett ämne som är centralt för förståelsen av omvärlden, skriver David Ludvigsson, ordförande i Historielärarnas förening, DN.Åsikt.
Statens syn på universiteten som politiska verktyg kväver den akademiska friheten, skolan behöver den klassiska bildningen, och borgerliga politiker borde inte vilja ersätta bidrag med riktade kuponger. (webb-radio)
Skolverket tar bort antiken från historieundervisningen i grundskolan. Det obligatoriska innehållet i årskurs 7-9 föreslås i stället börja från cirka 1500-talet. Som argument för denna bortpetning anges ”stoftträngsel” i kursinnehållet, skriver Justina Blomlöv, Fil kand i kulturvetenskap samt lärare 1-9.
Svenska elever riskerar att missa viktiga kulturella lärdomar från närområdet i och med Skolverkets förslag om ny kursplan för historia, skriver forskarna Thomas Nygren och Olle Nolgård vid Uppsala universitet.
Att plocka antiken ur skolschemat är en nedmontering, utan tvekan. Men det är inte den enda nedmontering samhället drabbas av just nu. Att elever idag skickas ut att skolstrejka av sina lärare är också ett exempel, på hur principer glömts bort och monterats ned, skriver debattören Malcom Keyeune.
Förslaget att slopa antiken i grundskolans historieämne fortsätter att väcka ilska. Historielärarnas förening hoppas att förslaget aldrig blir verklighet. Lärarna kräver att regeringen tar itu med ett välkänt problem – att undervisningstimmarna i historia är för få.