Att revidera skolans kursplaner kan väcka oväntat många och starka reaktioner. Här är några exempel från höstens debatt om antiken, Bibeln och nationalsången.
Vi elever vill gå i en skola som ger oss de rätta kunskaperna. Skolverkets förslag till nya kursplaner i historia går i motsatt riktning. Prioritera världshistorien, antiken och europeisk medeltid framför hur vikingar framställs i populärkulturen, kräver Leo Gerdén, Sveriges Elevråd.
Men det vore väl utmärkt om Skolverket menar vad man säger och efter remissrundan omarbetar sina förslag så att de ännu tydligare framhäver budskapen om kunskapens och traditionens värde som man säger sig vilja förmedla, skriver PJ Anders Linder,chefredaktör, Axess magasin, i en replik.
De starka reaktionerna på Skolverkets förslag att ta bort antiken ur grundskolan bjöd på en hel del önsketänkande och grumliga identitetsmarkörer. Det menar Kenneth Nordgren, professor i de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik.
Den som ges en inblick i dagens grundskola fylls inte sällan med nostalgisk bekräftelse av det minsann var bättre förr. Men reaktionerna på Skolverkets senaste förslag till ny kursplan har en betydligt djupare botten än så, skriver Borås Tidning på ledarplats.
Skolverket bör dra tillbaka sitt förslag på ändrade kursplaner för grundskolan, anser historieprofessorn Hans Albin Larsson som granskat Skolverkets förslag. "De har börjat i fel ände och nu sitter de med ett nästan omöjligt uppdrag på grund av dagens ”anorektiska” timplaner", säger han.
Minoriteter lyfts bort från historieämnet i förslaget till nya kursplaner i grundskolan. Dessutom anses historieämnet för eurocentrerat, enligt flera remissinstanser.
Vi Liberaler tycker det är bra, att Skolverket drar tillbaka sitt förslag om att stryka antiken från historieundervisningen i högstadiet. Det skriver Torgny Klasson (L) och Gunnar Nordmark (L).
Efter massiv kritik drar Skolverket mycket oväntat tillbaka förslaget att stryka antiken ur historieämnet i grundskolan. "Vi fick en hel den obehagliga mejl samt önskemål om att få ut namn på de som lärare och forskare vi samarbetat med", säger Anna Westerholm.