Fem liter vatten. Inte en droppe mer får eleverna använda under den här lektionen. "Det ger dem en tankeställare", säger Ingela Danell på Läroverket i Hudiksvall.
Självfallet vill jag hellre bli ihågkommen som en inspiratör än en med pekpinnen i handen. Att moralisera fungerar dessutom sällan. Hellre då släppa in kreativiteten i köket så ofta det går och utmana eleverna att våga smaka och få nya preferenser, skriver Annika Hofsten, lärare i hem- och konsumentkunskap, svenska och franska.
Bonddottern Lisa Persson blev förstelärare i hem- och konsumentkunskap. Hon vill att eleverna ska förstå att ämnet är viktigt och brinner för likabehandling och skolutveckling.
”Och hur ska du veta att vi har lagat mat hemma? Och om det blev gott?” Åttondeklassaren som hade ställt frågan tittade lite finurligt på mig, skriver Annika Hofsten, lärare i hem- och konsumentkunskap.
På Bergaskolan i Malmö bedrivs hemkunskapsundervisning utan praktiska moment. "Det finns goda grunder för att hävda att sådana måste finnas", säger Anna Österlund, Skolverket.
Anette Karlsson är ny ordförande i Lärarförbundets ämnesråd Hushållsvetenskap. Hon brinner för ämnesutveckling och arbetsvillkor och vill att hem- och konsumentkunskap får fler timmar och att ämnet kommer in på gymnasiet.