Lärare och annan skolpersonal har rätt att få ökade kunskaper om hedersrelaterat våld och förtryck. Det utlovar nya jämställdhetsministern Åsa Lindhagen (MP).
Vill vi ändra på värderingar måste vi börja tidigt. I förskolan. Då är det problematiskt att just i de områden där hedersförtryck är som vanligast är deltagandet i förskolan som lägst, skriver Nils Karlsson, fd kommunalråd (MP), föreläsare och filosof.
Hur kan skolans personal arbeta med frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck? Detta stödmaterial från Skolverket beskriver ett arbete som omfattar fyra nivåer – från skolans uppdrag i läroplanen att bedriva sex- och samlevnadsundervisning och att verka för att samarbetet med hemmen utvecklas, till den akuta situationen då eleven är utsatt för hot.
Hiyam Zeyad. blev engagerad i frågor om hedersförtryck under sin uppväxt när hon mötte jämnåriga som drabbades. Nu ska Hiyam starta en grupp för unga tjejer och killar för att bryta den tystnadskultur som finns kring hedersrelaterat våld och förtryck.
En ny rapport visar att var femte niondeklassare i Malmö lever under något slags hedersförtryck. Nu lanserar Malmö stad en skolkampanj för att sprida kunskap.
Något slags hedersförtryck – det lever nästan var sjätte elev i nian under. Det visar en unik kartläggning, som Sveriges Radio tagit del av, av hedersrelaterat våld och förtryck bland 6 000 elever i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Av de ungdomar som svarat på enkäten så lever 8 till 13 procent med någon form av begränsning på grund av hedersnormer. Den sammantagna bilden är att fysiskt våld är vanligt förekommande, men att psykiskt våld i form av begränsningar, ryktesspridning, kontroll, hot och trakasserier är vanligast.
Nästan var sjätte elev i nian lever under något slags hedersförtryck. Det visar en unik kartläggning av det hedersrelaterade våldet och förtrycket bland 6000 elever i Stockholm, Göteborg och Malmö.