Efter att det uppdagades att förskolepersonal i Malmö undvek att göra orosanmälningar vid misstanke om hedersvåld fick biblioteket på Komvux ett utökat uppdrag att jobba med värderingar, bland annat med blivande barnskötare.
Fyra hela skolklasser. Så många Malmöbarn är just nu försvunna från skolorna i staden. Kommunen misstänker att barnen befinner sig utomlands. "Vi vet att detta är ett återkommande problem", säger Andreas Schouten, på grundskoleförvaltningen.
Issis Melin, samordnare för CMHV, Centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck Västmanland, leder Skolportens digitala kurs Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. I den här kursen får du lära dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation.
En 15-årig flicka berättar att hon är rädd för att giftas bort. Men när socialen ska omhänderta henne är hon försvunnen. I dag har det gått över två år. Och ingen letar längre efter Yamina. Vi bestämmer oss för att ta reda på var hon är. I månader följer vi familjens spår ut i Europa och…
Det kostar på att stå upp mot hedersförtryck och antisemitism. Starka krafter försöker nu få bort ”rektor Linnea” från Husbygårdsskolan. De får inte lyckas, skriver Patrik Kronqvist på ledarplats.
Det saknas 20 elever i Luleå och Bodens grundskolor och kommunerna vet inte vart barnen har tagit vägen.Tillsammans med socialtjänsten och andra myndigheter söker de efter barnen.Varför barnen i Luleå och Boden försvunnit är fortfarande oklart, men det finns en oro.
Hade vi under de senaste årtionden eliminerat hedersförtrycket hade antalet människor som fallit offer för gängkriminaliteten varit färre och Sverige ett mycket tryggare land, skriver författaren Kurdo Baksi.
Begreppet ”heder” lades till i läroplanen inför läsåret 22–23. Samtidigt är mörkertalet stort kring hur många barn och elever som lever med hedersförtryck. Författaren och journalisten Påhl Ruin har gett ut boken ”Hedersförtryck – så kan skolan motverka det”.
”Vad slöjan symboliserar kan varken du eller jag avgöra”, skriver LUF:s feministiska talesperson Andreea G. Vanciu. Hon visar därmed att hon ännu inte har skaffat sig förmåga att förstå vare sig slöjans betydelse eller konsekvenser: flickors och kvinnors underordning, där hon inte är en individ som tillåts göra egna val, skriver tre debattörer.
Barn som lever under under våld eller hedersförtryck flyttas från skola till skola för att undvika myndigheter, enligt resurscentrumet Origo. När skolbytet sker missar skolorna att lämna över viktig information om eleven. Och det kan leda till att våldet kring ett barn inte upptäcks.