Noroviruset herjer flere steder i landet. Foreldre oppfordres innstendig til å holde barna hjemme 48 timer etter at de har blitt friske av omgangssyke.
Det planeras nedskärningar inom skolan vilket får Uppsalas speciallärare att bli oroliga för barnens framtid. På Lindbackens skola jobbar specialläraren Kersti Vikström som menar att lärarna i klassen inte räcker till och att det kan få stora konsekvenser långsiktigt.
Janne Heffler, volontär på organisationen Suicide Zero, tror att kommunerna kan göra mer för att förebygga självmord. Att från tidig ålder prata med barn om psykisk ohälsa, sätta människor på glid i kontakt med vården och på olika sätt säkra offentliga miljöer är några åtgärder han tror kan ha effekt.
Barn som börjar skolan med en otränad oerfaren motorik får ofta svårt att delta i kamraters fysiska rörelselekar. De riskerar att hamna i så kallat motoriskt utanförskap, skriver Ingegerd Ericsson, docent i idrottsvetenskap.
Personer som blivit mobbade som barn har högre risk för psykisk ohälsa – även i medelåldern. ”Vi hade inte förväntat oss att människor skulle ha men så länge”, säger psykologiprofessorn Louise Arseneault.
Skoleleder Martin Hyldgaard Larsen er tilfreds med samarbejdet med PPR i Randers. Alligevel har han ansat en psykolog, så lærere og elever på Nørrevangsskolen kan få hjælp, inden et mindre problem vokser sig stort.
Övervikt bland 4-åringar ökade under pandemin. Det visar en ny studie på över 200 000 barn i Sverige. Mest ökade den sjukliga fetman, obesitas – i genomsnitt med över 30 procent.
Regeringen behöver nu ta sitt ansvar och förändra det regelverk som styr landets skolor, skriver Matz Nilsson och Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande för Sveriges skolledare.
Det behövs rörelsepauser på lektionerna för att barn inte ska förlora koncentrationen. Men hur får man till dem? Med hjälp av filmklipp på kända och okända personer inom olika yrkeskategorier som visar sina övningar, menar idrottsläraren Tommy Lénberg som redan lagt ut ett 50-tal klipp.
Att bli mobbad som barn får konsekvenser även i vuxenlivet. ”Det är som att jag tagit över mobbarnas röster och fortsatt trakassera mig själv”, berättar Robert Christensen, 47.
Elevernes tryghed og opmærksomhed på traumer er kerneopgaver i de ukrainske modtageklasser. Skal lærerne lykkes, kræver det ukrainske tolke og en viden om krigstraumer, som de færreste lærere har, lyder det fra Red Barnet.