I över 20 kommuner är det fler än hälften av eleverna som inte når gymnasieexamen på tre år. Det visar ny statistik från Skolverket som Sveriges Lärare bearbetat.
Andelen elever med betyg i ett fullständigt nationellt program i gymnasieskolan ökade något under 2023. Andelen med examen är i princip oförändrad medan andelen som uppnått studiebevis ökar. (pdf)
Fortfarande lämnar tre av tio elever gymnasiet utan examen. Sveriges Lärare menar att det finns hjälp att ge – men då krävs det bättre förutsättningar för medlemmarna.
Gymnasieledningen i Malmö har vid flera tillfällen mörkat för politikerna i staden att det på skolor har skett incidenter med koppling till Israel-Palestina-konflikten, visar en granskning av Sydsvenskan.
Elevkostnaden i grundskolan har nu minskat för första gången sedan 2011. Statistiken för 2022 visar att kostnaden per elev är den lägsta sedan 2018. Även i förskolan och gymnasiet minskar kostnaden per elev.
Man kommer inte att lyckas om man tvingar in unga i branscher som de inte vill vara i. Det säger Embla Persson, ordförande i Sveriges Elevkårer, om lagändringen kring dimensioneringen av olika gymnasieprogram.
När jag inte skriver ledartexter brukar jag föreläsa om hur det är att ta sig igenom livet med hundra extra hästkrafter i motorn, cykelbromsar och glapp i rattstången. Alltså det som normalt kallas för adhd. Det skriver Emil Nilsén på ledarplats.
Jobba i lag, situationsanpassa ledarskapet och alltid ha en vilja att se alla elever. Det är tre viktiga nycklar på jobbet för Anders Nyberg, prisbelönt gymnasielärare i matematik.
Hela idén med att elever kan få F i en nybörjarkurs i ett gymnasieämne och ändå fortsätta till fortsättningskursen är absurd. Men ingen reagerar längre på det, skriver läraren Filippa Mannerheim.
140 000 unga varken arbetar eller studerar i Sverige. Men vilket stöd de får varierar kraftigt mellan landets kommuner, enligt en ny rapport från myndigheten MUCF. "Möjligheten att etablera sig i arbetslivet skiljer sig utifrån var man bor", säger generaldirektören Lena Nyberg.
Unga som varken arbetar eller studerar riskerar att hamna i långt utanförskap. I dag presenterar MUCF en ny rapport som visar stora skillnader i stöd för unga, beroende på i vilken kommun de bor, skriver Lena Nyberg, generaldirektör MUCF.
Storsjögymnasiet i Östersund har satsat stort på att öka lärarnas kunskaper kring bland annat NPF, för att ge elever med exempelvis autism och adhd en bättre skolgång. Läraren Erica Skogen har lett arbetet under två år, ett arbete som var möjligt tack vare EU-pengar.