Arbetets ledarskribent Martin Klepke tar ifrån tårna när han kritiserar gymnasieskolans nya ämnesplaner, som han menar saknar tillräckligt fokus på arbetsmarknadskunskap, skriver skolminister Lotta Edholm i en replik.
Att ha ansvaret för en stor grupp elever kan vara riskabelt för såväl lärarna som för eleverna. Vi Lärare lät Sveriges Lärares ombudsman Hans Flygare reda ut vad som gäller kring tillsynsansvaret.
På kort tid har flera allvarliga incidenter där elever försvunnit eller skadats under skoltid inträffat. "Det är tyvärr ofrånkomligt att riskerna ökar i förskola och skola när det sker nedskärningar som leder till minskad personaltäthet", säger Sveriges Lärares Åsa Fahlén.
Fler kommuner borde göra en kartläggning av förekomsten av homofobi och transfobi i skolor och förskolor, föreslår Jan Jönsson (L), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.
Läs Skolportens intervju med forskaren Elin Ericsson. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska för högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om språklärande med AI-baserade konversationsagenter.
Äntligen får konstruktivismen kritik för hur den har påverkat synen på faktakunskaper i grund- och gymnasieskolan. Men lika oroande är situationen på de högre utbildningarna, skriver Hannes Snabb och Liv Näslund.
När ämnesplanerna ändras för de nya ämnesbetygen passar Tidöpartierna på att stryka utbildning om arbetsmarknaden ur gymnasieundervisningen, skriver Arbetets ledarskribent.
Hur kan adhd påverka lärandet för individen? Vilka strategier i undervisningen kan stötta den som arbetar i förskola, skola och vuxenutbildning för att skapa en miljö som gör det möjligt att lära sig så bra som möjligt? Om detta samtalar professor Lisa Thorell och Helene Fägerblad, rådgivare på SPSM. (webbradio)
Hur kan autism påverka lärandet för individen? Vilka strategier i undervisningen kan stötta den som arbetar i förskola, skola och vuxenutbildning för att skapa en miljö som gör det möjligt att lära sig så bra som möjligt? Hör Svenny Kopp, forskare och läkare och Danijel Lukic, rådgivare på SPSM. (webbradio)
Många tonåringar går inte samhälls- eller ekonomiprogrammet på gymnasiet för att de planerar att läsa vidare till jurister, ekonomer eller statsvetare. De går där för att det är ”socialt accepterat”, skriver DN på ledarplats.