Stoppa betygen i årskurs 4. Det finns inga forskningsresultat som visar att betyg hjälper andra än redan högpresterande elever, skriver läraren Jens Jörnborn.
Tre och en halv miljard. Så mycket lovar finansminister Magdalena Andersson (S) till kommunerna under 2020. "Det är välkommet, men helt otillräckligt," säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.
Sju av tio kör fortare än tillåtet förbi grundskolor i Uppsala kommun. Det visar en sammanställning från NTF Öst. Clara som går på Valsätraskolan har sett det med egna ögon, då hon själv blivit påkörd utanför sin skola.
Många håller inte hastigheten på vägarna utanför Uppsalas skolor. Det visar en undersökning som Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, har gjort. I kartan kan du se hur snabbt man kör utanför skolorna i Uppsala.
Killar som tävlar om att tafsa på tjejer, får poäng när de hänger ut klasskamrater på nätet och lärare som drar sexistiska skämt. DO-anmälningarna om sexuella trakasserier inom skolan toppade i samband med metooupproret. Samtidigt finns ett stort mörkertal, enligt forskaren Katja Gillander Gådin.
Sveriges niondeklassare står nu inför valet till gymnasiet. För en del är valet enkelt, för andra orsakar det mycket stress och oro. Här är de viktigaste sakerna att tänka på.
Caroline Sjölin är rektor och ledare på Apelgårdsskolan, Malmö stad. Caroline, eleverna och skolpersonalen på skolan har valt att vara med i Grundskolefotboll mot rasism- för allas lika värde (GFMR) sedan 7 år tillbaka.
En granskning som Skolinspektionen har gjort av ämnet svenska som andraspråk på 30 av landets skolor visar bland annat att majoriteten av skolorna inte gjorde någon fullständig bedömning av elevens behov av att läsa ämnet när de kommer upp till högstadiet.
På många skolor görs ingen bedömning av vilka elever som är i behov av undervisning i svenska som andraspråk. Det visar en ny granskning från Skolinspektionen. "Det är så många elever som far illa", säger Anna Kaya vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Bedömningen av elevers behov av svenska som andraspråk behöver utvecklas. Andraspråksperspektivet i ämnet behöver också stärkas. Detta visar en ny granskning från Skolinspektionen.
Rapporten redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning med inriktning mot skolhuvudmäns och skolors insatser för undervisning i svenska som andraspråk i årskurs 7–9. Iakttagelserna och slutsatserna gäller de 24 skolhuvudmän och 30 skolor som har granskats och avser därmed inte att ge en nationell bild av förhållandena. (pdf)