Nästan hälften av högstadielärarna och mer än var femte gymnasielärare har utsatts för en hotfull situation av en elev de senaste två åren. Det visar Lärarförbundets rapport När tryggheten brister. (pdf)
Nästan sex av tio högstadielärare har utsatts för verbalt våld av elever de senaste två åren. Lärarförbundet kan i en ny rapport visa hur det faktiskt är ställt i skolorna, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
När vi återgår till en mer normal verklighet hoppas jag att vi ser skolans sociala interaktion som en av huvudnycklarna till elevernas motivation. Det skriver Karin Berg, Skolportens krönikör.
En ny grundskolechef ska vara rekryterad till Uddevalla kommun, enligt uppgifter till P4 Väst. Men efter att personer inom grundskolans chefsledning och rektorer har valt att lämna sina tjänster, råder det fortsatt oroligheter inom skolverksamheten.
Undervisningen på distans i grundskolan visar att eleverna inte missar undervisningsmoment. Men eleverna upplever att det är svårare att följa med, be om hjälp och få stöd. Både rektorer och elever vittnar också om att distansundervisningen har haft en negativ påverkan på elevernas mående.
Att vara rädd för att tala inför grupp är helt rimligt, till och med naturligt. Det säger Klara Härgestam, retoriker och kursledare för Skolportens digitala kurs ”Trygga talare i svenska”.
Stora delar av grundskolans chefsledning i Uddevalla har slutat i protest – och en handfull rektorer följer nu efter. Enligt uppgift till P4 Väst ska orsaken vara att grundskolechefen Peter Madsen fick sluta omedelbart i våras.
Region Västerbotten har ingen samlad aktuell statistik kring hur många barn i länet som pendlar långt till skolan. Det finns heller inget i skollagen som reglerar pendlingen, enligt utbildningsstrategen Tobias Thomson på Region Västerbotten.
Det skiljer sig i landet hur långt barn har till skolan. Vissa kan gå till skolan, andra har det betydligt längre. Ella Kristoffersson i Borgafjäll måste åka tio mil med buss. Hör henne berätta i klippet.
Hösten blir utmanande. Det säger Skolverket, efter sin intervjuundersökning om hur pandemin påverkat skolan. Den stora frånvaron bland både elever och lärare har orsakat ett kunskapstapp.