Målet var en genuspedagog per 25 förskoleanställda i varje kommun. Kommunerna fick till och med utbilda sin personal på statens bekostnad. Så varför har inte en enda genuspedagog anställts i NV-Skåne?
Och oavsett om pojkar har haft lägre betyg i skolan, har de varit mer framgångsrika i arbetslivet. I ett jämställt samhälle är det viktigt att skolan ger varje elev, oavsett kön, det stöd som hon eller han behöver för att känna sig trygg. Till sist… är det femton kommuner i landet som ger högre skolpeng…
— Jag möter inga könsneutrala människor i min vuxenvärld. Varför ska vi då kräva det av barnen? Mats Olsson, adjunkt och lärarutbildare på Malmö högskola, är kritisk mot genuspedagogiken.
Det genusneutrala ”hen” är inte korrekt att använda i Hägersten-Liljeholmens förskolor i Stockholm. En osäker chef rekommenderar personalen att låta bli begreppet i avvaktan på ny skolplan.
Är små pojkar de stora förlorarna i förskolan? En studie blottlägger häpnadsväckande skillnader mellan könen i Karlstads förskolor. Dubbelt så många pojkar har problem, och tre av fyra barn som får särskilt stöd är pojkar.
Axelina förskola i stadsdelen Årsta i Uppsala är en genusmedveten förskola. Här utmanas föreställningar om kön och om hur pojkar och flickor förväntas vara.