Kvinnor är bättre i skolan, män är bättre på högskoleprovet. Det visar en rapport från institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering.
Ny forskning visar att kvinnor får högre betyg i grundskolan och gymnasiet, medan män får bättre resultat på högskoleprovet. Detta för att skolbetygen och högskoleprovet fångar upp olika kompetenser.
Kvinnor har högre avgångsbetyg medan män har bättre resultat på högskoleprovet. En ny IFAU-rapport visar att betyg och högskoleprov delvis fångar olika saker, och att de med goda betyg oftare slutför en högskoleexamen.
Saudiska kvinnor kan tvingas fortsätta leva under förmyndarsystemet när de kommer till Sverige för att studera. Villkoret för att få ett stipendium från den saudiska regeringen är nämligen att kvinnliga studenter tar med sig en förmyndare.
Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) praktikprogram Tekniksprånget har mellan 2015 och 2018 undersökt över 10 000 ungdomars attityder till högre studier. Resultaten visar att unga kvinnor trots ett initialt teknikintresse tvekar att välja högre teknisk utbildning – om de inte först får veta vad utbildningen kan leda till genom exempelvis praktik.
Debattörerna som pekar på en feminisering på högskolan har inte visat att de har stöd av forskning för sina påståenden. De har inte heller visat på någon relevant koppling mellan maskulinitetsindex och vetenskaplig framgång, skriver filosofistudenterna Saber Malmgren och Samuel Carlsson i en replik.
Risken med en alltmer feminiserad högskola är att mänskliga relationer och vem som kränker vem blir viktigare än vetenskaplig excellens, och att svensk forskning förlorar i konkurrenskraft i förhållande till länder med en utpräglad prestationskultur. Det skriver flera debattörer i en replik till Chalmers ledning.
Stiftelsen Allbrights rapport om jämställdhet inom universitet och högskolor visade att Chalmers är sämst vad gäller kvinnor på höga akademiska positioner. Vi vet. Vi borde ha lyckats bättre. Men nu har vi bestämt oss för att ändra på detta och därigenom stärka den vetenskapliga kvaliteten, skriver Pernilla Wittung Stafshede och Stefan Bengtsson från Chalmers.