Vetenskapsrådet borde avskaffa frågan om genusperspektiv till nästa års ansökningsomgång. Det skriver docent Erik Lindborg i en slutreplik om politisk styrning.
Elbranschen är fortfarande mycket mansdominerad. För att råda bot på det arbetar rektor Jenny Tydén på Lindholmens tekniska gymnasium med att tjejer på el och energiprogrammet ska få möta kvinnor i elbranschen.
Gymnasiearbetet Flickor i Teknik (FLIT) vill få fler tjejer att intressera sig för en teknikutbildning. Projektet har funnits i många år på Sundsvalls Gymnasium och drivs just nu av 8 tjejer som går sitt sista år på Teknikprogrammet, en utbildning som är Teknikcollegecertifierat.
Vetenskapsrådet generaldirektör är svaret skyldig till varför enbart genusperspektivet anses så viktigt att forskare just skall beakta dess relevans, skriver professor Bo Rothstein i en replik.
Utbildningarna på BTH fortsätter att locka en majoritet av killar. På civilingenjörsutbildningarna är dominansen allra tydligast, med nästan 90 procent manliga studenter. "Men de kvinnliga studenterna presterar bättre", säger prorektor Eva Pettersson.
Studenten Nathalie Nilsson startade nätverket WOX på Blekinge tekniska högskola med målsättningen att öka trivseln för skolans kvinnliga ingenjörsstudenter och att inspirera fler unga tjejer till tekniska utbildningar.
Köns- och genusperspektiv har en tydlig relevans i mycket forskning och är därmed en fråga om forskningens kvalitet. Det skriver Sven Stafström från Vetenskapsrådet i en replik.
På Uppsala universitet får man inte säga n-ordet även om man varnat i förväg och syftet är att förklara hur studenter kan söka i historiska arkiv där ordet tyvärr förekommer ofta, skriver Arvid Åhlund på ledarplats.
In the time it takes to read this story, about eight girls under the age of 15 will have given birth - mostly in the world's poorest countries - and many will never go back to school.
Ska relationen mellan könen förändras och synen på jämställdhet uppdateras så är skolan en viktig plats och arena. Skolan är avgörande för hur jämställdheten utvecklas i vårt land. Detta arbete kan också stärkas genom att vi lärare fortbildas, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
De forskare som i dag känner sig bekväma med krav på ”genusperspektiv” kommer garanterat att känna sig mindre bekväma med krav på ”nationella perspektiv” den dag de dyker upp. Det skriver Erik Lindborg, docent vid KTH.