Idrætslærere skal strække sig langt for at inkludere elever med funktionsnedsættelse i undervisningen. Det understreger Danske Skoleidræt og Videnscenter om handikap efter et debatindlæg i Information.
Den svenska skolan ska vara till för alla barn. Men vissa barn och deras vårdnadshavare är mer utsatta än andra inom ett skolsystem som betraktar funktionsnedsättningar som kostnader och som föremål för andra instanser. Detta drabbar inte minst föräldrarna som får kämpa i motvind menar Lilia Waléus.
Det borde inte vara tillåtet för en kommun att säga nej till att betala ut tilläggsbelopp till skolor med elever i behov av stöd, skriver elva intresseorganisationer i en slutreplik.
Genom rådgivning och kurser bidrar vi med kunskap om pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättning och hur de påverkar barn, unga och vuxnas lärande, skriver Fredrik Malmberg och Kristina Lund, SPSM.
Den 24 maj invigdes Sveriges första offentliga utställning om dövundervisning på 1800-talet. Nyhetstecken var där på premiärdagen. Utställningen finns att se på Västanviks folkhögskola.
Skollagen fungerar inte för elever med funktionsnedsättning skriver flera intresseorganisationer på DN debatt.Organisationerna kräver att regeringen ger myndigheter i uppdrag att i uppdrag att ta fram statistik om elever med funktionsnedsättning. "För att veta vad man ska göra och vilka insatser som ger den effekt man eftersträvar behövs statistik", säger Elisabeth Wallenius som är ordförande…
Nu ska det bli ordning på utbildningen i punktskrift för barn och elever med svår synnedsättning eller blindhet. SPSM, Specialpedagogiska skolmyndigheten, har fått i uppdrag att koordinera utbildningen och även bygga kontaktnät över hela Sverige.
The federal Individuals with Disabilities Education Act guarantees students with disabilities access to fully licensed special educators. But as Becky Ashcraft learned, those teachers can be hard to find. In 2019, 44 states reported special education teacher shortages to the federal government.
Via kontakten med våra medlemmar vet vi att den problematiska frånvaron ökat och att en stor grupp elever tidigt slås ut från skolsystemet, skriver Anki Sandberg, Attention.