En ny studie om vilket stöd elever med hörselnedsättning får i skolorna visar att det finns stora brister i hur tekniken fungerar och att bullernivån i klassrummen ofta är för hög.
Frågor om funktionsnedsättningar har varit åsidosatta i skolornas likabehandlingsarbete. Nu behöver arbetet för en tillgänglig skola intensifieras, skriver Ingrid Burman, ordförande Handikappförbunden, med flera.
Bristande tillgänglighet i skolan klassas från och med 1 januari 2015 som diskriminering. Tillägget i diskrimineringslagen sänder en viktig signal, skriver Greger Bååth, Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Att ha ett barn med funktionshinder innebär ofta en hård kamp för rätt till stöd i skolan. Hur mycket eller lite hjälp man får beror i hög grad på i vilken kommun man bor och i vilken skola barnet får plats, skriver Bente Danielsson, representant för nätverket Barn i behov.
”Vi uppmanar regeringen att tillsätta en kommission som får i uppdrag att se över stödet till elever med funktionsnedsättningar som Aspergers syndrom, autism, Tourettes syndrom, ADHD och dyslexi”, skriver Jiang Millington, Måns Möller, Malin Holm och Bo Hejlskov Elvén med flera.
Föräldrarna fann den perfekta skolan för sin synskadade dotter i en annan kommun. Men då satte sig Helsingborgs kommun på tvären och vägrade hjälpa till med transporten.
Specialpedagogiska skolmyndighetens, SPSM, första egna seminarium i Almedalen var fyllt till sista plats när vi presenterade Vilket stöd kan skolansvariga få för att skapa en tillgänglig skola?
– Vi har märkt att många skolor behöver hjälp att komma igång med tillgänglighetsarbetet, därför har vi tagit fram ett verktyg som stöd, säger Catrin Tufvesson, samordnare för tillgänglighet inom Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Lärare och rektorer har inte tillräckliga kunskaper om funktionsnedsättningar. Därmed minskar möjligheten för många barn och unga att nå målen i skolan. Nu måste lärar- och rektorsutbildningarna förstärkas, skriver Ingrid Burman, Handikappförbunden.
Bristande tillgänglighet i alla skolformer som omfattas av skollagen ska klassas som en form av diskriminering, det föreslås i ett nytt lagförslag. Detta visar att arbetet för att skapa en tillgänglig skola måste tas på allvar, skriver Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och Handikappförbunden i en gemensam debattartikel i tidningen Dagens samhälle.