I höst startar universitetet en unik utbildning för den som vill bli teckenspråkig tvåspråkig grundlärare. Målet är att utbildningen ska ge behörighet att undervisa i specialskolan.
Unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar spenderar mer tid på nätet än unga utan diagnoser. De utsätts också oftare för mobbning, hot och sexuella inviter på nätet. För att hjälpa dem att utnyttja nätets alla möjligheter och rusta dem med försiktighetsåtgärder har riksförbundet Attention i samverkan med Statens medieråd tagit fram ett nytt webbverktyg: Koll på nätet.
Många elever och studerande med funktionsnedsättning får inte de tillgängliga läromedel och den tillgängliga kurslitteratur som de behöver, vilket hindrar dem från att få en likvärdig utbildning. Det visar en översyn som idag överlämnas till regeringen från Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, och Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Många elever och studerande med funktionsnedsättning får inte de tillgängliga läromedel och den tillgängliga kurslitteratur som de behöver, vilket hindrar dem från att få en likvärdig utbildning. Det visar en översyn som idag överlämnas till regeringen från Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, och Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM.
I 70 procent av grundskolorna och 76 procent av gymnasieskolorna i Stockholms, Uppsalas och Gotlands län finns det inga alternativ till den vanliga klassen för elever med grav språkstörning. Södertälje är en av kommunerna som varken har resursskola eller specialklasser.
Många barn i Sverige går ut nian utan fullständiga betyg och en stor del av dessa har funktionsnedsättning. Inför det kommande valet är det dags för våra politiker att vässa sina visioner för alla elevers funktionsrätt.
Jurister vill pröva i domstol om Skolverket bryter mot lagen genom att inte tillåta hjälpmedel för elever med funktionsnedsättningar under nationella proven. "Bra att det blir klarhet i frågan", säger Anders Boman, enhetschef för nationella prov på Skolverket.
Teckenspråk borde vara ett av de moderna språk som eleverna i grundskolan kan välja. Det skulle vara bra både för hörselnedsatta och hörande. Det skriver Isabelle Axelsson, gymnasieelev på Södra Latin. Intresserad av samhällsfrågor, på DN.Åsikt.
Om folkbildning på allvar ska bli tillgängligt även för personer med funktionsnedsättning behövs mer än höjningar av utbildningsstödet. Det behövs kontinuitet och samverkan mellan ansvariga myndigheter, kommuner och organisationer, skriver Kerstin Gatu, Mora Folkhögskola, och Ida Kåhlin, Sveriges Arbetsterapeuter, i en replik.