Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Funktionsnedsättning"

Visar sida 20 av 39

Barnpanelsrapport - Vad säger elever med funktionsnedsättning om trygghet, studiero och studiemotivation?

2019-04-25
I Specialpedagogiska skolmyndighetens barnpanelsrapport berättar trettioen elever om hur de upplever sin skolvardag. I intervjuerna har vi mött elever med fysiska, kognitiva och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i åldern 10 till 18 år som alla går i grundskolan. (pdf)

Ny rapport: Elever med funktionsnedsättning beskriver hur trygghet och stöd kan förbättras

2019-04-25
Flera tar upp att de blivit illa behandlade eller utsatta för mobbning, otrygghet påverkar studieron negativt och bristande anpassningar skapar stress. Så beskriver 31 elever med funktionsnedsättning sin skolsituation i en ny rapport. Eleverna har tydliga förslag på vad som skulle öka trygghet, studiero och motivation för skolarbetet.

Skolor behöver stöd för att motverka stress hos elever med funktionsnedsättning

2019-03-05
Elever med funktionsnedsättning känner sig mer stressade i skolan och trivs sämre än andra elever, visar en ny rapport från Myndigheten för delaktighet. "Fler skolor behöver vända sig till oss för att få stöd i hur de kan göra skolan mer tillgänglig", säger Fredrik Malmberg, generaldirektör på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
119202139