Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Funktionsnedsättning"

Visar sida 2 av 39

Regeringen vill göra det lättare att följa upp elever med funktionsnedsättning

28 oktober
Elever med funktionsnedsättningar har ofta svårare att nå skolans kunskapskrav. I dag finns det begränsade möjligheter att samlat och på nationell nivå följa deras kunskapsutveckling och vilka stödinsatser de får. Regeringen vill därför göra det möjligt att samköra insamlad information om eleverna från Skolverket och Socialstyrelsen.

Fortbildar sig om vårdnadshavarnas upplevelser

22 oktober
På Brandvaktens förskola kan barnen inte själva berätta om hur dagen varit, då är det extra viktigt att det finns ett starkt band mellan förskolepersonal och vårdnadshavare. Förskolan är en av få renodlade funkisförskolor i landet. "För oss i personalen är det viktigt att vårdnadshavarna förstår att vi på förskolan är ett team", säger förste…

"Det handlar om att fler ska lära sig mer – inte om att sänka krav"

30 september
Barn och elever med funktionsnedsättning har rätt till en likvärdig utbildning. Exempelvis är extra lästräning i de allra flesta fall en framgångsrik väg för att bli bättre på att läsa, men när det inte räcker behöver vi stödja på andra sätt. Det handlar inte om att sänka krav. Det handlar om att skapa möjligheter för…
12339