Assistenter lämnas utanför klassrummet och får vänta tills lektionen är slut. Så ser Lärvux generella arbetssätt ut i Örebro, vilket kan påverka elever med funktionsnedsättning negativt, enligt läraren Jörgen Aronsson.
Riksförbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning (FUB), menar att det finns en risk med att ta generella beslut och att det går emot funktionsrättskonventionen.
Assistenter lämnas utanför klassrummet och får vänta tills lektionen är slut. Så ser Lärvux generella arbetssätt ut i Örebro, vilket kan påverka elever med funktionsnedsättning negativt, enligt läraren Jörgen Aronsson.
Enligt Komvux skolchef Veronica Svensson stämmer det att assistenter lämnas utanför klassrummet. Enligt henne handlar det om ett generellt arbetssätt som man har haft i många år. Samtidigt menar hon att det fortfarande tas individuella beslut.
För elever med språkstörning är matematik ofta svårt och skolans stöd i ämnet otillräckligt. Genom att satsa på matematik som är språk- och symbollätt kan elever med språkstörning nå kraven för godkänt, skriver debattörerna.
När 12-åriga Maxs tics var som värst drog han sig undan och ville varken gå till skolan eller gejma med sina vänner. ”Under två månader var det katastrof rent ut sagt”, säger Max mamma Malin.
Regeringen behöver tillsätta en utredning om hur statistik kring elever med funktionsnedsättningar kan samlas in på ett ansvarsfullt sätt, skriver Riksförbundet Attentions ordförande Anki Sandberg.
Nu har Malmö fått en nystartad teaterutbildning för de med skådespelardrömmar och funktionsnedsättning. Teaterakademin är ett samarbete mellan Malmö stad och Moomsteatern.
Specialpedagogerna Anna Morell och Jenny Karlsson på Move pedagogik arbetar för att skapa en större förståelse för barn och vuxna med funktionsnedsättningar. De möter både föräldrar, skol- och LSS-personal som önskar veta mera om hur man ska arbeta med bemötande, skapa och få till en vardag som fungerar.
Efter ett år i förskoleklass på Tyska skolan kom chockbeskedet. 7-åriga Sophia, som har en funktionsnedsättning kopplat till språket, fick inte fortsätta till första klass tillsammans med sina kompisar. Skolan dömde nämligen ut hennes språkmognad.