400 000 barn är inskrivna i en fritidsverksamhet som får allt mindre resurser. Nu måste skolledarna sätta ned foten, säger fritidspedagogen Hadar Nordin.
Tid och utrymme. Det, och sin egen närvaro, ska skolledaren ge pedagogerna, säger rektorn Anders Eriksson. Han ser fritidshemmet som den plats där kunskaper befästs.
Lärarlegitimation är en ickefråga på SFO i Danmark. Den minskade personaltätheten är däremot en het potatis. Liksom integreringen av barn med särskilda svårigheter.
Personalen på Igelboda skolas fritidshem i Nacka kände frustration över hur arbetet bedrevs. Våren 2009 började ett utvecklingsarbete som förändrade deras syn på lek. "Barn som är bra på lek har lätt för att umgås med andra och förstår och accepterar skolans organisation och krav", säger fritidspedagogen Per Wetterblad.
Den största skillnaden mellan finska eftis och svenska fritidshem är att eftis oftast inte har något samarbete med skolan. Den största likheten är närheten mellan barn och personal.
Vi ser en ökad institutionalisering av barndomen i dag, menar den norska forskaren Maria Øksnes. De vuxna tänker bara på vad barnen kommer att ha användning för i framtiden, inte på det liv barnen lever i dag, säger Maria Øksnes.
Fem frågor till forskaren Ann Ludvigsson som tillsammans med kollegan Carin Falkner skrivit rapporten ”God kvalitet i fritidshem – Grund för elevers lärande, utveckling och hälsa” på uppdrag av Kommission för ett socialt hållbart Malmö.
Att säga något generellt om hur det ser ut på svenska fritidshem i dag är svårt. Det skiljer sig så från skola till skola. Visst kan man plocka fram siffror och genom statistik visa hur många barn och anställda det finns i en viss verksamhet, men även om siffrorna säger en hel del säger de…
Fackförbundet Kommunals rapport ”Har någon sett Matilda” visar att situationen på landets fritidshem är pressad. Barngrupperna är drygt dubbelt så stora i dag jämfört med 1980 och det går nästan tre gånger så många barn per vuxen.
– Min måttstock är att tänka på om jag skulle vilja ha mina egna barn i verksamheten. Är svaret nej får man göra något annorlunda, säger Maria Ravn på Eldsberga fritidshem i Halmstad.