Att skollagen slår fast att undervisningen ska vara icke-konfessionell innebär ett brott mot Europakonventionen. Det skriver Per Ewert och Bo Nyberg i en debattartikel.
De välfärdsföretag vi byggt upp ställs i motsats till ”idéburna” verksamheter. Men vi har i högsta grad brunnit för starka idéer vare sig det handlat om att ge föräldrar alternativ till kommunala skolor i kaos eller täcka försummade behov inom vård och omsorg, skriver fyra välfärdsentreprenörer.
Eftersom Sverige har sjunkande resultat exempelvis i PISA, borde debatten inrikta sig på varför kommunala skolor presterar ett underskott av kunskaper trots stora investeringar från skattebetalarna.
Jag var i femtioårsåldern när jag startade min skola, en fristående grundskola. Min skola är idag barnens skola, skriver Lillemor Gunnarsson, grundare av friskolor.
Vi befarar att islamiska skolor kan utgöra grogrund för fanatism, ojämlikhet mellan könen och splittring mellan människor. Paradoxalt nog sker en blomstring av islamska friskolor i Sverige med hjälp av offentliga bidrag och bidrag från islamiska regimer, såsom diktaturen Saudiarabien, skriver Socialdemokraterna i Borås.
Liberalerna vill se ett förbud mot nya religiösa friskolor. Det står klart efter en omröstning på partirådet i dag. "Det finns anledning att känna oro för expansionen av religiösa friskolor i våra invandrartäta förorter, de ökar segregationen, "säger partiledaren Jan Björklund.
M-förslaget att, i stället för vinsttak, utöka statliga myndigheters kvalitetsmätningar är direkt farligt. Att med byråkratiska metoder kontrollera lärarna skapar ingen kvalitet, skriver Birger Hultman, fd friskoleföretagare.
Friskolorna Prolympia och Internationalla Engelska skolan i Gävle skulle påverkas om Välfärdsutredningens vinsttak blev verklighet. – De är ute och cyklar och lägger fokus på fel ställe, tycker Bjarne Their, vice vd i Ulno AB som driver Prolympiaskolan i Gävle.
Konkurrensen om eleverna sätter käppar i hjulet för samhällets angelägna uppdrag att skapa en bra skola för alla, skriver Boel Vallgårda, konsult med lång erfarenhet av resursfördelning till skolor.
Det stora problemet är att genomföra Reepalus förslag. Problemen gäller dels hur man ska utforma ett regelverk som gör att förslaget får de avsedda effekterna, dels att få en majoritet i riksdagen, skriver Sten Svensson.