Det är eleverna och Uppsalaborna som bestämmer vilka skolor som blir kvar genom att de får möjlighet att välja, och välja bort, skolor. Det skriver Marta Obminska (M).
En ny undersökning från Ungdomsbarometern visar att ungdomar uppskattar sin rätt att välja skola, och att de har goda kunskaper om hur valet fungerar. Förslag om att inskränka rätten att välja skola får mycket litet stöd.
Det finns troligtvis flera orsaker till att ordningen, studieron och närvaron i skolan har försämrats, men att det fria skolvalet har ett finger med i spelet även här är bortom allt rimligt tvivel. Det skriver tre gymnasielärare.
Det fria skolvalet bygger på att eleverna gör rationella val och väljer bort dåliga skolor. Men så fungerar det inte i praktiken, skriver Mikael Thelin, doktorand vid Uppsala universitet.
Visst värnar jag alla barns rätt att välja skola. Men att ta bort det fria skolvalet är att straffa barnen som redan har det tuffast, de som inte har haft tur i livslotteriet, skriver debattören Rebecca Weidmo Uvell.
Rebecca Weidmo Uvell skriver i sin krönika att det fria skolvalet möjliggör klassresor. Men vem bryr sig om de elever som går i den bortvalda skolan? Har inte de också rätt till en bra utbildning. Det skriver tre skribenter från Katalys.
Men frågan är om inte den mätningen snarare styrker skolvalets popularitet. Trots att 55 procent ser dessa problem säger sig 73 procent ändå uppskatta valet. Den politiska slutsats som döljer sig bakom denna opinion torde vara ganska enkel att upptäcka. Folk vill inte att skolvalet ska avskaffas, de vill att politikerna tar itu med reformens…
Skolor med många lågpresterande elever har svårare att rekrytera utbildade lärare. Det visar den senaste Pisa-undersökningen. Resultatet blir att redan svaga elevgrupper drabbas.
Katastrofresultaten från Pisa har gjort att skolfrågan har seglat högt upp på den politiska dagordningen. Förklaringarna har exempelvis handlat om det fria skolvalet, kommunaliseringen och lärarrollen. Men vad säger egentligen forskningen om skolan och de dåliga resultaten?
Ingen forskning visar på att det är kommunerna som är huvudorsaken till den negativa utvecklingen i skolan. Det är snarare det fria skolvalet som är problemet, skriver bland andra Daniel Suhonen.