Utan tilltron till det fria valet och övertygelsen om att människor, oavsett bakgrund eller härkomst kan skilja på rätt från fel, skapar vi ett samhälle utan anspråk på moral, skriver GöteborgsPosten på sin ledarsida.
Många av skolvalets skeptiker menar att ”skolsegregationen” ska motverkas med olika former av begränsningar av valfriheten. Men det är knappast något framgångsrecept, skriver forskaren Erik Lakomaa.
Liberalerna vill införa aktivt skolval i alla kommuner som grundregel. Det skulle minska skolsegregationen och sprida ut nyanlända elever på fler skolor, enligt Christer Nylander, skolpolitisk talesperson i Liberalerna.
Friskolor lockar i första hand föräldrar med längre utbildning. Det bidrar till segregationen i samhället, menar LO, Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund. Det är en analys som Friskolornas Riksförbund inte håller med om. Utveckla istället valfriheten än mer, säger FR.
Med det här skolkösystemet hade fler elever kunnat gå på den skola de helst vill – utan att det sker på bekostnad av någon annan. Metoden kan även bryta boendesegregationen.
Flera remissinstanser sågar förslaget att kommuner ska ges större frihet att bortse från föräldrarnas val och vilken skola som ligger närmast hemmet när elever får skolplats. Syftet med regeländringen är att kommuner ska kunna fördela nyanlända i fler skolor. DO befarar att regeländringen öppnar för etnisk diskriminering.
Gymnasievalet har en starkt inbyggd sorterande effekt. Det medför att de svagaste eleverna, de med låga betyg och särskilda behov, successivt sorteras till ett fåtal skolor. De skolor som ingen söker, skriver Björn Dahlman, Leg. lärare, anställd på RTG sedan 2003.
Dagens fria skolval förvärrar segregationen och måste därför förändras – annars kan skolan inte bli bättre, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Det fria skolvalet har fått katastrofala effekter för den svenska skolan. Exempelvis har det lett till större segregation, skriver Freddy Grip (V) i en replik.
SLUTREPLIK. Både Academedia och Svenskt Näringsliv väljer att svara på vår debattartikel (DN Debatt 9/2). Tyvärr förbigår de den viktigaste slutsatsen i vår artikel – att det urvalssystem som vi har i dag till fristående skolor snarare ökar än minskar elevsorteringen och därmed segregationen – med tystnad, skriver företrädare för LO och lärarfacken.
Skolan möjliggör livsresor. Att välja skola är något mellan ett barn och dess föräldrar, det kan forma ett helt liv, skriver Edvard Hollertz på ledarplats.