Om förslagen i Likvärdighetsutredningen blir verklighet kommer det att innebära dramatiska förändringar, tvärtemot vad företrädarna för utredningen verkar vilja påskina. Det skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.
Socialdemokraterna kopplar situationen med elevplaceringarna i grundskolan i Göteborg till hela skolpolitiken, friskolorna och det aktiva skolvalet. "I grund och botten är det hela skolsystemet som är fel", säger Viktoria Tryggvadottir Rolka, ansvarig för skolfrågor hos Socialdemokraterna.
Vi bör visst tala om dåliga skolor och undermåliga undervisningsmetoder. Båda bör snabbt och brutalt sållas ut genom att goda skolor konkurrerar ut dem, skriver Erik Lidström i en slutreplik.
När Ellen Skoglund i Göteborg ska börja i förskoleklass till hösten har hon placerats på en skola som ligger nära – fågelvägen. Till fots ligger nio andra grundskolor närmare. "En helt ko-ko placering. Barn är ju inga fåglar", säger hennes pappa Svante.
Nuvarande skolvalsmodell förstärker segregationen och ojämlikheten. Våra politiker måste våga utmana de tunga särintressen som vinner på dagens snedvridna skolmarknad, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet, och Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
Problemet är inte de populära skolorna med hög kvalitet och föräldrarna som engagerar sig. Vi måste i stället göra mer för att lyfta de som inte engagerar sig och förbättra eller lägga ner skolor som inte fungerar, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund, i en replik.
Det är naivt att tro att aktiebolagsdrivna skolor skulle ha något som helst intresse av en likvärdig skola, skriver rektorn Linnea Lindquist i en debattartikel efter att utredningen om en likvärdig skola presenterats.
Om man anser att skolan är till för företag, för föräldrar som ställer sina barn i kö tidigt samt för aktieägare så kan man resonera som Erik Lidström gör. Om man däremot anser att skolan är till för eleverna så ter sig utredningens förslag rimliga, skriver rektorn Linnea Lindquist i en replik.
Skolsegregation är inte ett problem. Vad som behöver åtgärdas är usel undervisning. Görs det försvinner segregationen gradvis av sig självt, skriver debattören Erik Lidström.
Att kötid inte längre ska få användas som urval till skolor är ett viktigt och välkommet besked. Kötid är en starkt bidragande orsak till den ökade skolsegregationen skriver Therese Guovelin, förste vice ordförande LO, och Mattias Samuelsson, utredare LO.
Motståndet mot friskolor och valfrihet är feltänkt för den som vill förändra svensk skola i en positiv riktning. Det skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund, i en slutreplik.