Judiska ungdomar får höra skämt som ”snåla jude” och ”jag ska gasa dig”. Skolpersonal beskriver antisemitism som ett getingbo man inte vill pilla i. Rapporten om antisemitism i Malmös skolor skakar om – men det handlar inte bara om Malmö.
Hon går rakryggad genom Malmö med sin davidsstjärna i en kedja runt halsen. Barbro Posner tycker att det är bra att Malmö får världens blickar på sig under den stora konferensen om hågkomst av Förintelsen och bekämpande av antisemitism.
En judisk pojke trakasseras av skolkamrater i Stockholm som tänder eld på Israels flagga och hoppar på den.En lärare ber honom vända ut och in på sin israeliska fotbollströja.I Malmö möts samtidigt judiske Peter Vig och muslimske Adrian Kaba – som båda pratar om försoning.
– Vi vill arbeta offensivt mot antisemitism i skolan. Fler kommuner kommuner borde göra likadant, säger Sara Wettergren (L), skolkommunalråd i Malmö stad.
Vi ställer stort hopp till skolans förmåga att upplysa mot antisemitismen. Men hur framgångsrikt är egentligen det arbetet och vet vi vad som fungerar? Eli Göndör och Christer Mattsson diskuterade detta och antisemitismen i Sverige med Fredrik Johansson i ledarsidans podd.
Antireligiösa och främlingsfientliga hatbrott ökar och det speglas i skolan. Hur ska det bemötas om inte lärare för tillräcklig kompetensutveckling, frågar sig SO-läraren Efthymios Thanasoulelis.
Skolan är en vanlig plats för rasistiska angrepp. I en ny rapport från kommunens Forum för demokrati och mänskliga rättigheter vittnar unga Malmöbor om sin utsatthet för hatbrott. ”Det var tufft att höra", säger förre hatbrottspolisen Thomas Bull som sammanställt de ungas berättelser.
En lärare och två elever har stängts av från Katedralskolan i Lund efter att en elev gjort en ”Hitler-hälsning”. Maya Mbog Rosén har gått på den uppmärksammade skolan – och för henne kommer inte nyheten som en chock.
Bodens kommun startar tillsammans med Rädda Barnen i höst ett ett-årigt pilotprojekt mot rasism i tre skolor. Det kommer att finnas en referensgrupp av elever som ska vara bollplank och genomgående ge ett barnperspektiv.
Dagens situation gör att antisemitism och främlingsfientlighet dyker upp i sociala medier. Det är märkligt att regeringen inte låter Raoul Wallenberg som förebild spela en viktig roll i skolan, skriver Sarah Scheller och Olle Wästberg från Raoul Wallenberg academy.