I snart 25 år har förskoleklasserna på Hammarbyskolan Norra inspirerats av Reggio Emilia. Nu vill skolan föra in den pedagogiska filosofin också i högre årskurser.
Vad får man egentligen berätta om vid överlämningen? Lagarna som styr kommunala och privata förskolor är olika. Men i stort är reglerna ändå desamma – utan vårdnadshavarnas tillstånd gäller det att välja sina ord.
Förskolorna i Burlöv samarbetar tätt med kommunens skolor när det är dags för överlämning till förskoleklass. De har en tydlig struktur för vem som gör vad, hur och när – och får även återkoppling från skolan om hur det går för barnen.
Femåringarna på förskolan Lindängen i Skara håller till i en egen lokal – i Varnhemsskolan. På så vis kan de under ett helt år sakta vänja sig vid den nya miljön innan det är dags att ta steget över till förskoleklass.
Förskolorna i Burlöv samarbetar tätt med kommunens skolor när det är dags för överlämning till förskoleklass. De har en tydlig struktur för vem som gör vad, hur och när – och får även återkoppling från skolan om hur det går för barnen.
Överlämningar fungerar inte alltid som det är tänkt, och få verkar helt nöjda. Förskollärare vittnar om att skolan inte visar något intresse, samtidigt klagar förskoleklasslärare på att informationen de får är alltför knapphändig.
På Hammarkullsskolan i Göteborg är ambitionen att varje elev ska lära sig läsa redan i förskoleklass. För att nå dit har skolan tagit flera medvetna beslut. Ett av dem är att låta grundskollärare undervisa barnen redan från förskoleklass.
Förskoleklassen ska förbereda eleverna för grundskolan samtidigt som undervisningen ska ta tillvara deras nyfikenhet, kunskaper och intresse. Att stärka elevernas tilltro till sin förmåga att lära är viktigt för att göra undervisningen tillgänglig för alla, säger Terese Abrahamsson, lärare i förskoleklass på Brottkärrsskolan i Göteborg.
Förskolorna behöver bli bättre på att lämna information om barnen vid överlämning till förskoleklass. Det menar Gudrun Eirell, förskollärare i förskoleklass på Tomtebogårds skola i Umeå.
Med lektionsförslaget ”Hitta rätt i tiden” får elever och pedagoger en inblick i Stockholms historia och samtidigt möjlighet till viktiga diskussioner om vår nutid. På Högalidsskolan tycker pedagogerna att berättelsernas verklighetsbakgrund gör materialet extra spännande och meningsfullt.
Förskolorna behöver bli bättre på att lämna information om barnen vid överlämning till förskoleklass. Det menar Gudrun Eirell, förskollärare i förskoleklass på Tomtebogårds skola i Umeå.
Många arbetsgivare agerar som om tioårig grundskola redan är ett faktum. När det uppstår övertalighet betraktar de förskollärare i förskoleklass som obehöriga. "Mycket illa, man börjar helt i fel ände", säger Ingrid Pihl, Sveriges Lärare.