I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi pedagogisk dokumentation. Vad gör dokumentationen pedagogisk, på vilket sett kan den göra vårt arbete enklare och hur ska vi egentligen gå tillväga när vi dokumenterar? (webbradio)
250 litteraturtips till lärare från förskola till gymnasium – Skolverkets läslistor är färdiga. – Man önskar att lärare läste den litteratur som vänder sig till deras målgrupp, men så ser det inte riktigt ut, säger Jenny Edvardsson, Expertrådet för läsning.
Vi som jobbar med barn i förskola och skola har fått nog av att våra verksamheter försämras gång på gång på grund av nedskärningar och ogenomtänkta beslut. Pedagoger men framför allt barnen förtjänar stabilitet och tillräckligt med resurser. Det måste få kosta att utbilda barn, skriver Elin Olausson, före detta förskollärare.
I den här läslistan för förskolan från Skolverket och Kulturrådet hittar förskollärare och personal i förskolan exempel på skönlitteratur som kan engagera, väcka nyfikenhet och leda till spännande samtal med barn och elever (pdf).
I den här samlingen av läslistor för förskolan upp till gymnasieskolan hittar förskollärare och lärare exempel på skönlitteratur som kan engagera, väcka nyfikenhet och leda till spännande samtal med barn och elever (pdf).
I väntan på att förskolan ska bli obligatorisk för de barn med störst behov av att lära sig svenska vill vi att förskolor i utsatta områden ska få extra resurser för att jobba mer språkutvecklande. Detta har tyvärr regeringen sagt nej till. I stället för att satsa på att höja kvaliteten i de förskolor som…
Rädsla för hur föräldrar ska reagera gör att personal i förskolan undviker att orosanmäla vid misstankar om att barn far illa. Det visar en granskning av förskolor i Farstaområdet.
Som första förskola i Danmark införde Treklövern för ett par år sedan fyradagarsvecka. Nu följer fler förskolor efter. "Jag har så mycket mer tid nu", säger förskolläraren Fatima Siddiqi.
Provstegårdskolen i Odense blander leg og faglighed på brobygningsdage, hvor børnehavebørn allerede i efteråret får et glimt af livet i skolen. Dagene er led i en større indsats for at øge trivslen hos de små ’’skolestartere’’.
Se till att det finns statligt stöd för att säkerställa kvaliteten och satsa på ett förstelärarsystem i förskolan. Det säger Sarah Thorén, utbildningschef för förskolan i Karlstad, efter utredningen om likvärdig förskola och obligatorisk språkförskola.
Att enbart begränsa antalet barn per avdelning räcker inte. Det krävs även ett maxtak för det totala antalet barn inom samma förskola. Replik från nätverken Stoppa megaförskolan och Barns utemiljö i staden.