Foreldreutvalget for barnehager får stadig flere henvendelser som handler om barn som føler seg utrygge i barnehagen. En tredjedel av sakene er om ansatte som krenker barn.
Most primary schoolteachers think children’s attention spans are getting shorter and classroom behaviour has deteriorated since before the Covid pandemic, a survey has found.
Det pågår krishantering på den förskola i Göteborg där pojken som avled efter en hissolycka gick. Under veckan är ett barnhälsoteam med psykolog och specialpedagog på plats.
Stora barngrupper bidrar till ökad stress bland både barn och personal i förskolan, och minskar möjligheterna till en god pedagogisk undervisning. Trots det följer bara hälften av landets barngrupper Skolverkets riktmärken.
I Götene kommun prisas förskolorna med både ära och cash. GULLD-fonden delar årligen ut medel till någon som vill förverkliga sin idé om hållbara insatser i biosfärområdet. Pengarna kommer bland annat gå till en härlig utflykt för barnen.
Med kluringar, experiment och skapande får förskolläraren Sofia Olsson fart på naturvetenskap och teknik i undervisningen. "När barnens nyfikenhet är väckt finns det inget stopp", säger hon.
Det är dags att förskolepersonal uppskattas för det arbetet de gör – trots en APT i månaden och två till tre studiedagar om året, skriver förskoleläraren Alexandra Ishak i en replik.
Vi kan ge förskolan resurser för att kunna hålla öppet även när pedagogerna behöver utbilda sig eller planera. Det är ett politiskt beslut. Vi får den välfärd vi betalar för, skriver Malin Ragnegård, kommunal i en replik.
Helena, Marie och Kerstin arbetar tillsammans på Flohem förskola. Efter en lärarvisning på Dunkers kulturhus i Yoshio Nakajimas utställning bestämde de sig för att fördjupa det kreativa arbetet med sina 2-4åringar. Projektet ”Samskapa avtryck” har satt spår hos både pedagoger och barn.
Skolinformationsutredningen har idag lämnat sitt delbetänkande Informationsförsörjning på skolområdet – Skolverkets ansvar till skolminister Lotta Edholm. Förslaget innebär att Skolverket ska ansvara för att nödvändig information om skolor och förskolor är tillgänglig oavsett vem som är huvudman för verksamheten.