Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Förskola"

Visar sida 339 av 405

Nyhetskategorier

Förskola kan bryta tidig anknytning

2014-07-15
Barn behöver en primär anknytningsperson under sin tidiga uppväxt. En bruten anknytning förstör plattformen som är motståndskraften mot stress och psykisk ohälsa, skriver Susanne Nyman Furugård och Christian Sörlie Ekström i sin slutreplik om förskolan.
Nyhetskategorier

Förskola inte orsak till psykisk ohälsa

2014-07-14
Uppropet hallbarfamiljepolitik.nu skulle varken bidra till att förbättra barns skolprestationer eller deras subjektiva hälsa. Istället skulle fler barn komma sämre förberedda till skolan med en större risk för ett utanförskap, skriver barnläkaren Carl Lindgren i en replik.
Nyhetskategorier

Förskolan är inte djävulen

2014-07-11
Förskolan gör oskyldiga barn till brottslingar och narkomaner hävdade Susanne Nyman Furugård och Christian Sörlie Ekström i en debattartikel i SvD i går. Kristdemokraterna har laborerat med liknande förslag om ett supervårdnadsbidrag, utan att få något folkligt gehör för sin misstänksamhet mot förskolan, skriver Johannes Forssberg.
Nyhetskategorier

Fler alternativ för barn är nödvändigt

2014-07-11
Från mitten av 80-talet har förskola varit den dominerande barnomsorgsformen i Sverige. Men nu är det är dags att göra det möjligt för föräldrar att själva ta hand om de minsta barnen en längre tid. Pengarna till detta finns redan, skriver Susanne Nyman Furugård och Christian Sörlie Ekström som i dag inleder ett nytt föräldraupprop.
Nyhetskategorier

Ministrar är dåligt pålästa om förskolans effekt

2014-07-10
Maria Arnholm och Erik Ullenhag (5/7) är dåligt pålästa när de skriver att det går bättre i skolan för barn som också har gått i förskolan. Förskolebarn har delvis annan familjebakgrund än hemmabarn och familjebakgrunden har större betydelse för barnens utveckling och lärande än förskolan, skriver professor Ulla Waldenström i en replik.
Nyhetskategorier

Förskolan måste ses utifrån sina villkor

2014-07-08
Förskolan förtjänar att få en betydligt större uppmärksamhet än den har idag. Men för att förstå förskolan, dess kultur, dess forskning och föreställningarna om förskolan måste man se till dess tillkomst och nuvarande villkor, skriver Sven Persson m fl från Malmö högskola i en replik på Ulla Waldenström (2/7).
1338339340405