En femårig flicka i Svedala kommun tvingas vara på förskolan 20 timmar per dygn, eftersom förskolan inte kan ta emot flickan kvart i sex på morgonen, vilket gör att hon måste sova över på förskolan. Flickans mamma, som är ensamstående, anser att situationen är absurd.
Till mångas glädje, som arbetar i de stora barngrupperna i förskolan, har nu Skolverket tillsammans med forskare fått i uppdrag av utbildningsminister Gustav Fridolin att se över regleringen av gruppernas storlekar, skriver Susanne Sahlqvist, förskollärare, Lärarförbundet Solna,
Män i förskolan möts inte sällan av skepsis. Det späs på varje gång en pedofil avslöjas. Det finns förutfattade meningar bland både föräldrar och personal. Lärarstudenten Sven Liljedahl i Kristianstad känner av stämningarna.
Naturvetenskap ingår i läroplanen redan i förskolan. Men hur mycket och hur väl naturvetenskap lärs ut beror i hög grad på de enskilda förskolorna och pedagogerna.
I Skolverkets läroplan för förskolan står att barn ska utveckla sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen. Men hur kommer man längre än till att titta på myrstackar, svampar, höstlöv och blommor?
De senaste årens pedofilskandaler, nu senast i Kristianstad, gör arbetsklimatet tuffare för de få manliga förskolelärarna som finns. Det har Per Östberg på en förskola i Rydebäck fått erfara genom blickar och oro.
Att personal inom förskolan saknar utbildning är inte bra eftersom verksamheten ska ha en egen läroplan och pedagogik som vilar på vetenskaplig grund. Det säger universitetslektor Susanne Westman.
Vi förväntas delta i och förhålla oss till en rad olika grupper genom livet. Redan som nyfödd, ja till och med innan födelsen, blir barnen vanligen en del av en föräldragrupp på barnavårdscentralen.
Är det okej att ersätta det individuella utvecklingssamtalet i förskolan med ett grupputvecklingssamtal? Nej, svarar experter på Skolverket och Skolinspektionen.