Det digitala lärandet har blivit allt mer etablerat inom förskolan, dock finns det en del som är kritiska till att det digitala ens finns inom förskolan.
Förskoleklassen är en ettårig skolform där de flesta barn går det år de är sex år. Utbildningen i förskoleklassen ska stimulera elevernas utveckling och lärande och förbereda dem för fortsatt utbildning.
Ett barn på en förskola i Bergs kommun har blivit biten vid fem olika tillfällen under ett års tid. Föräldern till barnet har anmält händelserna till Skolinspektionen då denne inte längre känner något förtroende för förskolan.
I förskolornas dokumentationer framstår barnomsorgen som den bästa platsen för våra barn. Men att vara hemma med föräldrarna är nästan alltid bättre – särskilt i en tid när barngrupperna blir allt större, skriver förskolläraren och föräldern Marie Rydell.
Ett av fem barn under arton år utsätts för sexuella övergrepp i Sverige. Vi måste prata om det, insåg förskolläraren Mia Lingåker. För att ge stöd i förskolans förebyggande arbete skrev hon boken Våga se signaler på sexuella övergrepp.
Till Liberalernas landsmöte har jag lagt en motion, som bifallits av partistyrelsen, och som är ett steg mot att fler barn ska få ta del av pedagogisk verksamhet från tre års ålder, skriver Sofia Remnert, gruppledare (L) i Nyköping.
Kvalitet i förskolan handlar inte om att personalen har akademiska poäng. Det handlar om att behålla barnskötarna, slopa visstidsanställningarna och att skapa mindre barngrupper, skriver Annelie Nordström från Feministiskt Initiativ.
Alla barn i Sverige har rätt till en förskola av god kvalitet. Tidigare studier och Skolinspektionens erfarenheter ger sammantaget en bild av att huvudmännen ofta brister i sin styrning och ledning av förskolans kvalitet. Mot bakgrund av detta har Skolinspektionen bedömt det som viktigt att i en kvalitetsgranskning undersöka hur huvudmannen styr och leder förskolans…
Ansvariga huvudmän för förskolor missar ofta viktiga delar i styrningen av kvaliteten i förskolan. Ofta används endast kvantitativa metoder för att utvärdera om förskolorna uppfyller de mål som finns i den nationella läroplanen. Det visar Skolinspektionens granskning av huvudmäns styrning av förskolan.
Många faktorer spelar in för hur mycket socker barnen äter. Även om huvudansvaret ligger hos föräldrarna, har förskolan fortfarande en viktig roll ur ett jämställdhetsperspektiv, menar Livsmedelsverket.