Barn sover inte längre middag i förskolan. Förändringen har skett i smyg under de senaste åren utan stöd av forskning och fakta. Men barn behöver den vilan för att varva ner och återhämta sig, skriver Erica Edström, legitimerad psykolog, Umeå på DN.Åsikt.
Alla anställda inom förskolan och skolan i Norrtälje kommun ska utbildas i hur man bemöter barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Kommunen satsar även på att förändra de fysiska arbetsmiljöerna för barnen.
Snart. Om en kvart. Till hösten. Förskolläraren Camilla Åslund gör tiden mer begriplig för barnen genom att koppla diffusa tidsuttryck till händelser och låta barnen uppleva hur tid kan kännas i olika situationer.
Vissa lärare i förskoleklass har 10 timmars planeringstid per vecka, medan andra bara har en eller två timmar. Det framkommer i diskussioner i sociala medier.
I grupper där det finns barn som har upplevt trauman behöver man jobba särskilt aktivt med att bygga nära relationer, tycker förskollärarna på Klöverns förskola i Trelleborg.
Barn till föräldralediga behöver tid både i förskolan och med sin familj. 40 förskoletimmar i veckan är för mycket även för femåringarna, skriver en personalgrupp i Östersund i en replik på Helena Bergmans debattartikel om skillnaderna i vistelsetid i landet.
För mycket omsorg, för lite lärande. Fortfarande, åtta år efter att förskolan blev en egen skolform, är pedagogiken alltför outvecklad på många håll. Och förskollärarna ligger lågt i arbetslagen, konstaterar Skolinspektionen i sin slutrapport om förskolan.