I Uppsala kommuns förskolor saknar 3 av 10 anställda utbildning för att arbeta med barn. En nackdel menar både förskollärare och kommunens förskolechef.
Jämfört med för fyra år sedan har hälften av Stockholms stadsdelar fått större barngrupper. Två av stadsdelarna lever dessutom inte upp till kommunens mål om 16 barn per grupp.
Redan nu råder det brist på lärare på ön och behovet av att rekrytera nya lärare väntas öka framöver. De närmaste tre åren behöver cirka 400 lärare anställas på Gotland enligt en rapport från Skolverket.
Ökade barnkullar och personalbrist innebär stora påfrestningar för förskolan. SKL arbetar intensivt med frågan och många deltar i debatten, senast åtta professorer i Sydsvenskan som efterlyser långsiktiga åtgärder och nytänkande.
Tre nyanlända extralärare på en förskola har delat föräldragruppen i två läger. Kommunen valde att flytta på extralärarna trots att de inte hade gjort något fel - anklagas för att vara odemokratisk.
Kommunen växer, barnen blir all fler och det råder brist på förskollärare. För att råda bot på detta ordnar Tierps kommun nu i samarbete med Uppsala universitet vidareutbildning av barnskötare till förskollärare.
Förskolechefer ska kallas rektorer och genomgå en lika omfattande befattningsutbildning som sina kollegor i skolan. Det föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Begreppet undervisning är fortfarande oklart i förslaget till reviderad läroplan i förskolan. Det anser flera av remissinstanserna. Lärarförbundet anser också att det är otydligt vem i arbetslaget som ska få bedriva undervisning i förskolan.
Regeringens extrapengar har bidragit till mindre barngrupper i förskolan. De flesta kommunerna har löst det genom att skapa fler barngrupper på samma yta, till exempel i lekhallar, ateljéer och till och med personalutrymmen.