Den svenska förskolan är på väg mot en katastrofsituation med allt färre utbildade pedagoger i allt större barngrupper, skriver Mimmi von Troil, vd, FSO.
Förskolan har fått en ny läroplan, och en av nyheterna är att digital kompetens ska in redan när barnen är små, och att förskolan ska använda sig av digitala verktyg. Det är bra, skriver Johanna Nylander på ledarplats.
Flickor med autism får sin diagnos betydligt senare än pojkar, vilket kan ge svåra problem med ensamhet och ångest. Förskolan har en viktig roll att fylla för att tidigare uppmärksamma tecken på autism hos flickor, skriver Ulla Adolfsson på Autism- och aspergerförbundet och Svenny Kopp, specialistläkare i barn- och ungdomspsykiatri.
Barn behöver förstå digitaliseringens påverkan på samhället, kunna använda och förstå digitala medier, ha ett kritiskt förhållningssätt och kunna lösa problem. Det kan låta avancerat för en ettåring men målen är tänkta att anpassas efter kunskaps- och utvecklingsnivå, skriver Elza Dunkels, internetforskare.
De digitala armbanden som ska testas i Norrköping har mött stark kritik och även anmälts till Justitieombudsmannen. Utbildningsdirektören Sofie Lindén öppnar nu för att avvakta med projektet i väntan på ett utlåtande från JO.
I förskolans läroplan står det att barn från ett-års ålder ska lära sig med hjälp av digitala medier, men forskningen visar att det varken är lätt eller alltid effektivt.
Kommuner försöker lappa och laga bristen på utbildad personal genom att införa nya tjänster med kreativa namn, skriver Jonna Sima på Aftonbladets ledarsida.
Forskare vid Sahlgrenska akademin har undersökt hur bullernivåerna i förskolor påverkar barn. Resultatet visar att pedagogerna upplever att barnen skriker mer och får svårare att koncentrera sig.
Norrköpings kommun JO-anmäls av en privatperson efter kommunens beslut att förse förskolebarn med digitala armband. Anmälaren ifrågasätter om detta är lagligt.
Förskolans nya läroplan som började gälla den 1 juli i år kommer att vara utgångspunkt när förskolorna drar igång i höst. Förskolebarnen ska ges ”förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetents” men det är oklart vad det innebär och hur det ska gå till.