Liberalernas skolpolitiske talesperson Fredrik Malm (L) anser att både låg- och högpresterande elever tjänar på att få betyg – även om forskning tyder på motsatsen. "Det är så, "sa han i Agendas specialprogram om utmaningarna i den svenska skolan.
Digitaliseringen av skolan innebär att lärare förväntas anta fler roller än den traditionella expertrollen. Det konstaterar Johan Sandén som forskat om hur digitaliseringen påverkar lärares arbete. Nu har hans avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.
När forskaren Johan Gärdebo ville bjuda in externa mentorer för att kommentera pågående forskning om klimatomställningens sociala konsekvenser fick han veta att deras ideologiska hemvist var avgörande, skriver Anna-Karin Wyndhamn på ledarplats.
Svensk forskning behöver verktyg för dataöverföring, storskaliga beräkningar, analys, lagring och öppet tillgängliggörande av forskningsdata. En ny myndighet för e-infrastruktur för forskning behövs – utan dröjsmål, skriver rektorerna för tolv av Sveriges största universitet.
Forskarskolan är viktig som professionshöjande för en lärarkategori som inte tidigare fått möjligheten att forska. Det säger Johan Söderman, professor i barn- och ungdomsvetenskap, och ansvarig för forskarskolan på Göteborgs universitet.
I höstas började tolv folkhögskollärare på den nya forskarskolan som drivs av tre lärosäten. Tanken är att forskningen, som ska bedrivas på halvtid, ska stärka och utveckla både den enskilda läraren och folkhögskolan i stort.
Föräldrastödsprogram som hålls av förskollärare upplevs positivt av både föräldrar och pedagoger. Det konstaterar Anton Dahlberg som forskat om förskolebarns psykiska ohälsa och föräldraskapsstöd. Nu har hans avhandling valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
Det kan tyckas förvånande att representanter för studenterna inte är angelägna om utbildningens forskningsanknytning för alla landets studenter. Det skriver flera socialdemokratiska riksdagsledamöter från Stockholms län i en slutreplik.
Sten Svensson försöker sabotera en konstruktiv diskussion om svensk skola genom att förleda läsarna om forskningens metod och slutsatser. Det skriver Svenskt Näringslivs Magnus Wallerå i en replik.
Återinför permanenta uppehållstillstånd efter fyra års forskarutbildning i Sverige. Annars förlorar vi spetskompetens och får svårt att rekrytera nya talanger, skriver flera debattörer.