Härryda kommun satsar stort på att förebygga att barn inte ska bli hemmasittare. Redan i förskolan jobbar man för att minska frånvaron. Men man vet ännu inte om förebyggande arbete i förskolan ger mindre problem med hemmasittare senare. Det finns ännu ingen forskning kring det. Forskaren Annica Jäverby jobbar nu med att hjälpa personal på…
Läs Skolportens intervju med Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i förskolan och ska tala om varför vi bör vara restriktiva med digitala inslag i förskolan.
Studenter behöver förberedas bättre och tidigare på vad lärarrollen innebär, enligt forskning från Malmö universitet. Studien lyfts nu fram i utredningen om lärar- och förskollärarutbildningarna, som presenterades för regeringen i veckan.
Tonåringarna lider. Föräldrar kämpar med att få dem ur sängen. Är det rimligt att börja skolan klockan åtta? Forskningen om cirkadiska rytmer ger ett tydligt svar.
En digitaliseringsstrategi för skolan måste baseras på vetenskap och det vi vet om ungas möjligheter att lära och utvecklas. Därmed ska datorer, surfplattor och mobiler användas restriktivt och selektivt. Det skriver Agneta Gulz i en debattreplik.
Flera elever på Kronängsskolan på Vaxholm vill slopa sovmorgonen. Eleverna har varit del av ett forskningsprojekt där sovmorgonens påverkan på skolresultaten ska studeras. Men eleverna ser flera nackdelar med nya schemat och tycker inte de presterar bättre i skolan.
När sexuella övergrepp sker i förskolan väcks ofta krav på strängare rutiner, och särskilt manlig personal sätts under hög press – till exempel kan föräldrar kräva att de inte ska röra barnen. "Det blir problematiskt, för beröring är viktigt", säger forskaren Ricardo Goncalves.
I årskurs sju utgör skönlitteratur cirka en tredjedel av undervisningstiden i svenska. Men fokus ligger på läsförståelse, inte på litterära genrer och begrepp. Det konstaterar forskaren Anna Nissen som gjort en jämförelse med övriga Norden.
I Nederländerna har regeringen uppmanat skolor att införa mobilförbud i klassrummen. Många gör tummen upp men det kommer också varningar, bland annat om ökad mobbning utanför den digitala världen.
Kritiken mot Skolverkets arbete har varit skarp. Forskare har larmat om bristen på vetenskapligt stöd i myndighetens arbete. "De vilseleder professionen, de vilseleder lärare och till slut även elever", säger kognitionsforskaren Agneta Gulz om Skolverkets förhållande till forskning.