Glosor snarare än grammatik, i kombination med praktisk kunskap, är grunden när Göteborgs folkhögskola utbildar utrikesfödda personer i matlagning och lokalvård.
Mer kontakt med människor och mindre med media. Det är något Gustav Fridolin värdesätter med sitt nya liv som lärare. "Jag trivs med är att vara lärare, och då blir det lätt att tacka nej till annat", säger han till Skolvärlden.
Joakim Hector, 45, sedan tre år rektor på Glimåkra folkhögskola, tog magisterexamen i utbildningsvetenskap med inriktning skolledare efter utbildningen på lärarhögskolan.Sedan ville han bli rektor direkt.
När arbetsgivaren inför digital stämpelklocka och kontorstid på folkhögskola har man visserligen kontroll över att läraren är på plats. Men det säger ingenting om innehållet, kvaliteten, hur deltagarna utvecklas och lär sig.
Folkhögskolan höjer livskvaliteten, ger struktur, intellektuell stimulans och social mening och tillhörighet för personer som uppnått pensionsålder. Det visar ett nytt forskningsprojekt om seniora deltagare som går på folkhögskola.
Efter en turbulent höst på Wiks folkhögskola kan man möjligen ana en försiktig optimism. Lärarförbundet har gått med på ett flextidsavtal som mjukar upp de arbetstider som tvingar lärarna att vara på skolan mellan 8-17. "Men det är fortfarande en problematisk arbetssituation", säger Göran Blomberg på Lärarförbundet i Uppsala.
Måste personer med intellektuell funktionsnedsättning skriva in sig på förskolan för att kunna utveckla digital kompetens. Det frågar företrädare för Riksförbundet FUB, Svenska Downföreningen, Autism- och Aspergerförbundet med flera, med anledning av att utbildningen anpassad it vid Mora Folkhögskola är nedläggningshotad.
Nu föreslår Västra Götalandsregionen att en eventuell nedläggning och flytt av internaten vid folkhögskolorna i Färgelanda och Fristad utanför Borås skjuts upp. Istället förslås en utredning av alla folkhögskolor i regionen.
Selma folkhögskoleförening bedyrar att ordinarie verksamhet på Göteborgs folkhögskola ska fortgå som vanligt. Men varför ska de då ta över? Varför kan de som nystartad förening utan egen ekonomi bättre än regionen klara det svåra och viktiga uppdraget att bekämpa hedersförtryck genom folkbildning och kursverksamhet? skriver Ida Legnemark (V) och Lena Jagers Bladini (V).